Keresőmarketing Napon volt egy rövid előadásom Google Analytics és Google Search Console adatok használatáról, keresőoptimalizálás során.
Hogyan kereshetünk keresőforgalmat befolyásoló korábbi előzményekre analyticsben és milyen mutatókat érdemes még nézni amikor a forgalom változásainak a tendenciáit vizsgáljuk.
A belső keresések elemzéséről tartottam előadást Keresőmarketing Napon és pár nappal később UX Meetupon,
az ehhez kapcsolódó prezentációt osztom meg az alábbiakban.
Keresőmarketing Napon tartottam egy rövid előadást a Google Analyticsről webfejlesztőknek, az ehhez kapcsolódó prezentációt osztom meg az alábbiakban.
Jellemzően a legtöbb helyen – főleg nagyvállalatoknál – a marketingesek foglalkoznak Analyticsszel. Eközben nagyon fontos eszköz lehet mind a fejlesztésben, mind a felsőbb szintű üzleti tervezésben.
Ezért tanácsoltam a konferencia szervezőinek, hogy legyen egy olyan session amiben különböző felhasználási területek szerint kerülnek bemutatásra a Google Analytics lehetőségei.
A prezentáció néhány egyszerű megoldást mutat be Analytics mérési implementációkra, hibakövetésre, figyelmeztetések beállítására.
In-Page Analytics opció,
magyarul Oldalon belüli elemzés került az eddigi Site Overlay helyére Google Analyticsben.
A vizsgált weboldalon található linkek százalékos átkattintási arányain keresztül vizsgálhatjuk, a céloknak megfelelően funkcionál-e az oldalunk.
Fontos figyelembe venni az eszköz használata során, hogy azonos címre mutató többszörös hivatkozások előfordulása esetén az Analytics nem tud különbséget tenni oldalon belüli link pozíciók között.
Ezért is kaptak külön jelölést (szaggatott vonalat) a többszörösen előforduló link hivatkozások.
“Heatmap” jellegű alkalmazásokra ezáltal kevésbé alkalmas.
Egyelőre néhány oldal esetén előfordul, hogy nem működik (elérési hibát jelez vagy mérési hiányosságokat), remélhetően ezeket a hibákat hamarosan javítják az Analytics fejlesztői.
Egy olyan új böngésző pluginról lesz szó, amit bevallom őszintén, nem szívesen reklámozok, de kénytelen vagyok beszélni róla.
Steki említette Twitteren, hogy megjelent három böngészőre a Google Analytics Opt-out plugin, amivel a felhasználó könnyedén kizárhatja magát a mérésekből, a Google Analytics nem fog adatot gyűjteni az oldalletöltéseiről egy weboldalon sem a plugin telepítése után.
Nem szívesen reklámozom, mert egy SEO-snak a Google Analytics az egyik elsődleges webanalitikai eszköze, plusz gyakran a megbízóval történő elszámolás alapját képező statisztikákat is szolgáltatja egyben, de hozzá kell szokni, hogy egyre többször hallunk majd a személyes adatok védelmében megszólaló hangokat, amelyek a webanalitikai alkalmazások blokkolására buzdítják a felhasználókat.
Így várhatóan egyre nagyobb arányban lesznek olyan látogatók, akik nem lesznek láthatók a GA statisztikákban.
Valószínűsítem, hogy a Google is külső nyomásra döntött úgy, hogy könnyebbé teszi a felhasználók számára az Analytics mérések blokkolását.
Pár hónappal ezelőtt jelentették be a dolgot, így már néhányan olyan megoldásokon is elkezdtek dolgozni, amelyek a mérések “pontosságáról” és a nem mért látogatók arányáról nyújtanak statisztikát.
Az YMMV web stats konkrétan a bejelentés hatására született projekt.
Az alkalmazás az analytics statisztikáink kiegészítésére, három alapvető dolgot mér:
- Ad-blockereket használó látogatók száma
- Google Analytics mérést blokkoló látogatók száma
- Noscript látogatók
Itt az ideje kipróbálni, szívesen veszem a visszajelzéseket, hogy kinek hogyan működött, milyen arányokat mutatott.
Egy jó hír főleg azoknak a webmestereknek akiknél több script is lassítja az oldal betöltési idejét.
A Google Analytics bejelentett egy új, az eddiginél lényegesen gyorsabb, aszinkron kommunikációval működő kódot, ami sokkal kevésbé lassítja majd a betöltést, mint a korábbi ga.js.
Részletesebb technikai információk az angol nyelvű Google Súgóban, ahol azt is leírják, hogy a régebbi kódokkal ellentétben, ennek a kódnak az elhelyezését az oldal forrásának az elején javasolják.
Az új kód nemcsak gyorsaság tekintetében jobb, adatgyűjtés tekintetében is, pontosságban. Ugyan a régi kódok tovább működnek, de a bejegyzésben leírtak alapján elmondható, hogy mindenképp’ érdemes lecserélni a régi kódot.
Megjegyzés: Lenti megoldás már nem alkalmazható, mivel a 2010-es évek elejétől a Google nem adja át referrerben a keresési kulcsszót. Kulcsszavas keresési statisztikák elemzéséhez a Google Search Console kapcsolódó riportjának az adatai érhetőek el.
—–
Egyre gyakrabban találkozni a magyar Google keresések esetén is az új “ajaxos” találati listával (‘/#hl=’…), amellyel kapcsolatban két holland keresőmarketinges srác hívta fel a figyelmet, hogy a Google URL paraméteren keresztül átadja a kattintott pozíciót.
Ezáltal pontosan követhetőek Google Analyticsen keresztül a kulcsszavas helyezések.
4 filtert szükséges beállítani, hogy megjelenjenek a helyezések is az egyes kifejezések mögött (‘Visitors’ -> ‘User Defined’)
Ne feledjünk külön profilt létrehozni analyticsben a célra, ha még nincs külön profil az organikus forgalomnak.
(a negyedik filter ‘ismeretlen helyezésre’ javít, amennyiben hagyományos találati lista és nincs info)
1.
Filter name: “Ranking 1”
Filter type: “Custom filter – Include”
Filter field: “Campaign Medium”
Filter pattern: “organic”
2.
Filter name: “Ranking 2”
Filter type: “Custom filter – Include”
Filter field: “Campaign Source”
Filter pattern: “google”
3.
Filter name: “Ranking 3”
Filter type: “Custom filter – Advanced”
Field A -> Extract A: “Campaign term”, “(.*)”
Field B -> Extract B: “Referral”, “(\?|&)cd=([^&]*)”
Output To -> User Defined: “$A2 (position: $B2)”
(Field B Required!)
4.
Filter name: “Ranking 4”
Filter type: “Custom filter – Search and Replace”
Filter field: “User Defined”
Search String: “\(position: \)”
Replace String: “(position unknown)”
André Scholten bejegyzésében a Sitelink kattintások mérése is le van írva
(ezt egyébként advanced segments-el is lehet mérni elég könnyen, nem pozíció, hanem céloldalak tekintetében nézve)
A Google Analytics csapata készített egy 26 részből álló, audio prezentációs anyagot, egy online kurzust, amelyen keresztül megismerhetőek az Analytics használatának az elméleti alapjai.
Az anyag elsajátítása után vizsgát is lehet tenni, amely révén Google Analytics Individual minősítés szerezhető.
A tanfolyam ingyenes, a vizsga ára $50usd.
frissítés: Időközben a Google Analytics IQ vizsga is ingyenessé vált.
A Google online tanfolyamai az Analytics Academy weboldalon érhetőek el, ahol kezdő és haladó Analytics tanfolyamok mellett Google Tag Manager oktató anyag is található.
Egy olyan hibáról lesz szó, amit portál tulajdonosok gyakran elkövetnek, link kampányok követése során.
Van a hirdetések azon fajtája, amely esetén a link hivatkozások nem láthatóak a keresők számára, pl. a klasszikus Google Adwords hirdetések linkjei, nincs a keresőrobotok szempontjából jelentősége, mert javascripten belüli, “láthatatlan” linkek.
A jellegzetes formátuma ezen linkeknek amikor URL paraméterekkel mérjük analyticsben a kampányt:
?-et követően szerepelnek az URL-ben az ismert paraméterek: utm_source, utm_medium, utm_campaign, …
Az előbbi forma használatával alakult szokássá olyan link kampányok mérése is, amelyek nemcsak direkt forgalomban, SEO tekintetben is értékes linkekkel szolgálnak a oldalnak.
Illetve csak szolgálnának.
Ehelyett duplikációt okoznak a céloldalnak, amit a keresőrobot gyakran be is indexel.
Többen kérdezték az utóbbi időben: mi az egyszerű módja az adwords hirdetéseken keresztül szerzett forgalom esetén, hogy a teljes kifejezést lássuk analyticsben a kulcsszavas kifejezések között, amire a látogató a Google-n keresett, ha broad vagy phrase hirdetéssel hirdettünk.
Azért is fontos az opció, mert a Google Adwords riport, nem ad teljes listát, “személyiségi jogok”-at említve, miközben elengedhetetlen egy teljes lista, negatív kulcsszavak listájának az építésére, többek között.
A dolog egyszerűen, két filterrel megoldható.