Imént küldte valaki twitteren:
https://www.bbc.co.uk/ -> https://www.rtl.hu/
Aztán nézzünk egy másik példát:
https://index.hu -> https://zoom.hu
Utóbbi esetén azt csiripelik a verebek, hogy az Index pert is indított az ügyben.
(update: csak perrel fenyeget, Nagy József a Zoom főszerkesztője közben nyilvánosságra hozta a levelet, amit az index jogi képviselőjétől, Bodolai Lászlótól kaptak)
A Zoom.hu esetén valamennyire sejthet? a hasonlóság mögötti szándék. A felhasználók könnyebben megkedvelik az olyan felületet amit máshol már megszoktak ugye.
De nem szerencsésebb egy saját jól megkülönböztethet? brandet elkészíteni megjelenésben hosszabb távon gondolkodva?
Az RTL site “hasonlósága” előtt még értetlenebbül áll az ember.
Amikor sokmilliós projekteknél is ilyen jelenséget lát az ember, felmerül néhány kérdés.
- Milyen lehet a magyar oldalak tekintetében, a kreatív egyedi design-t használó weboldalak aránya és mennyi a sablonokból reprodukált, másolt cucc?
- A webdesignerek hány százaléka végez alkotó tevékenységet?
- Egyáltalán tekinthet?-e alkotói munkának a webdesign, nem ártana-e két külön ágra választani (fest?művész vs. szobafest? mázoló jószakmunkás)
Nem a bemutatott oldalak designereit szeretném bántani persze, bőven elképzelhet?, hogy mindkét fenti esetben megrendel?i oldalról érkezett az igény a hasonló megjelenésre.
19 hozzászólás
Lehet, hogy a BBC megvette az RTL-t, csak nem publikus, azért ugyanolyan a design. ;)
Viccet félretéve, azért ez tényleg erős. Pedig vannak itthon jó designerek…
Ha hasonló megjelenés az igény is lehet szépet alkotni úgy, hogy nem az ugrik be az embernek elsőre, hogy ez egy copy.
A BBC >> RTL elég üt?s. Be is küldtem nekik a kapcsolat szekcióban. :)
kerdesedre a valaszaim, sztem:
– 10%
– 10%
– igen
A kérdés kicsit költ?i volt, szerintem megállapíthatatlan, illetve annyi megállapítható hogy valami iszonyatos alacsony aránya az ilyen designoknak, szerintem 10%-al nagyon sokat mondtál, annál sokkal kisebb lehet.
Majd talán egy designer is megszólal a threadben aki jobban rálát a témára, várjuk a véleményeket.
a zoom.hu erős. lehet benne valami, hogy az ismerős oldalakat hamarabb megszereted, de ha az eredetit ismered, lehet, hogy nincs kedved a másolatot böngészgetni.
Az rtl bbc tényleg full egyforma.. még a szekciónkénti színek is.
De azért ez a dizájn mizéria kezd durvulni. Ne vagyok dizájner, néha tákolgatok ezt-azt halandó gyenge ingyenes progikkal, de már én is csináltam olyat, hogy aztán meg mertem volna esküdni, hogy ugyan olyan van egy másik lapon. Csak az a lap nem olyan volt, aki, pont tőlem lopott volna.
Szal egy bizonyos stílusban (most megy ez a web 2.xx-es izé) bizony csinál két különböző (sőt kontinesekkel odébb él?) ember csontra egyforma dolgokat.
..szerintem
Számomra az a legérdekesebb, hogy (nálam legalábbis) észrevehetően lassabban tölt?dik be az rtl.hu, mint a bbc.co.uk… Úgy látszik nem csak dizájnban erősebbek. :)
Nem egyedi designnal,sablonból dolgozó designer úgysem él meg, ebben hiszek. A másolás az már egy másik, kényesebb kérdés, hogy mit tekintünk annak. A designelem egyazegyben történő átemelését, vagy az “inspirációvételen” már jóval túlmutató egyezést.Hogy hol a határ.
Beszúrnék még 2 érdekes bejegyzést,a témában.
https://elliotjaystocks.com/blog/archive/2008/how-can-we-stop-the-thieves/
https://www.larissameek.com/2008/03/20/is-stealing-work-a-form-of-flattery/
biztosan ugyan azt a templatet töltötték le a templatemonsterről :)
És mi az Index saját találmánya? A top menü, vagy a main content felosztása? A zoom-on talpas bet?k a belcímek, az indexen pedig mind groteszk. A zoom nem használ léniát.
Más a rollover, az objektumok sarka, más kialakításúak a thumbnailek.
Sosem néztem volna meg a zoom-ot, ha a hvg-n nem hívják fel egy cikkel erre a figyelmet. Csak égeti magát ezzel az index ügyvédje.
turnbull-nak igaza van….. Ha nincs a HVG-cikk, a büdös életbe nem nézek rá a ZOOM-ra…. Ami egyébként nem rossz…
Nem árt ha van konkurenciája az Index-nek, legalább viaazavesznek az arcukból kicsit…. Bár Tóth nem rossz….
Kicsit túl van lihegve ez az index-zoom párharc.
A zoom kapott egy jó nagy ingyenreklámot! Ez hatásosabb mint az óriásplakát amire kidobják a pénzüket. :-)
Ami azt illeti nem egyszer hallottam, hogy egy jó pereskedés felér egy szuper kampánnyal, attól függetlenül, hogy nyersz vagy veszítesz. Pl. ha bepereled a Googlet, mert xy-állítás, szinte biztos, hogy vesztel a perben, de néhány napig ismerté válsz.
Visszatérve az eredeti témára. A Zoom ügyben nem adok igazat az indexnek. Miért másolat? Van, vagy készíthet? még 66 hasonló oldal … Az RTL Klub és BBC az viszont már egészen más. Ott látszik, hogy másolás. Még a favicon is (közel) azonos méretű … igazán odaírhatták volna az RTL alá, hogy klub :) Annyival is másabb lenne …
“szinte biztos, hogy vesztel a perben, de néhány napig ismerté válsz”
Nem biztos: lehet, hogy Vodafone vagy Pannon.
Csak néhány gondolat:
1. A dizájn-elemek tudatos átvétele, megfelelő átalakítás, testreszabás esetén valóban tekinthet? inspirációnak, itt a mérték, és az eredetitől való megfelelő mérték? különbözés az a határ, amit nehéz eltalálni.
2. Létezik tudat alatti lopás is, ez így lehet, hogy marha hülyén hangzik, de bizonyos elemek, amiket korábban látott az ember, akaratlanul is visszaköszönhetnek, bár ez már valamennyire a divat definíciójához is közelít.
3. Aztán a következő a tudatos másolás, ez már nagyon necces, de szerintem ezt is lehet jól csinálni. Nagy hozzáértéssel lehet úgy másolni egy dizájnt, hogy végül mégsem támad senkinek az az érzése, hogy koppintás.
4. A gyenge másolás, koppintás, lopás a dolog legalja, amikor már a “tervez?” túl nagy fáradtságot nem tesz bele, sőt, még az igazi tudatosság, szándékolt kialakítás is hiányzik. Ilyenkor a végeredmény általában gyengébb lesz, mint a minta.
Az első pontot szoktam alkalmazni, és szerintem nem ciki, vannak egy-egy oldalon olyan megoldások, amelyeket máshol láttam, persze gyúrtam, alakítottam rajta.
Az utolsó pont pedig mások által érint, egy oldalam hangsúlyos részét simán ellopták, de felszólítás hatására eltávolították. Egy másik oldal header megoldását is lekoppintotta egy cég, de azt annyira gyengén, hogy nem foglalkoztam vele.
A konkrét esetekről csak annyit, hogy az rtl és a bbc tényleg durva. Az index és a zoom esetében már nem ennyire egyértelmű a dolog, persze nagyon hasonlóak, de kíváncsi lennék, melyek azok a jogvédett dizájn elemek, amelyek bíróság előtt is megállnák a helyüket ebben a vitában. Ha jól emlékszem, az új index dizájn elkészültekor is szóba került pár oldal, amihez meg az index hasonlít nagyon…
bbc>rtl.hu
szerintem a következők miatt alakulhat ki ilyen:
1. belsősökkel készíttetik el, mivel a külsős plusz pénz
2. belsősök kevesen vannak, kis csapat, leterheltek, fejlesztés/design úgy megy, ahogy
3. RTL menedzsment egy része angolszász médián szocializálódott, ezért nekik a bbc etalon (ahogy minden újságírónak az kéne hogy legyen), ezért a design tekintetében is annak tartják. Nem véletlenül, hiszen tényleg jó, usablilty, stb.
4. Az RTL számára a net másodlagos, a kiadást látják, és nem a (majdani) bevételt. Ezért nem is törődnek a termékek menedzselésével. Ahogy vannak, úgy vannak.
“Milyen lehet a magyar oldalak tekintetében, a kreatív egyedi design-t használó weboldalak aránya és mennyi a sablonokból reprodukált, másolt cucc?”
Ahogy elnézegetem a magyar oldalakat, nagy jóindulattal ha 1% lehet a kreatív/egyedi munka. Talán még annyi sem.
“A webdesignerek hány százaléka végez alkotó tevékenységet?”
Legfeljebb 1%, de lehet, hogy még kevesebb. A többi kopíroz. A kérdés az – ahogy ezt előttem már felvetették -, hogy indigó-szintű? másolásról van szó, vagy próbálsz valamit visszaadni a téged ért vizuális hatásokból.
“Egyáltalán tekinthet?-e alkotói munkának a webdesign, nem ártana-e két külön ágra választani (fest?művész vs. szobafest? mázoló jószakmunkás)”
A webdesign elsősorban alkalmazott grafika. Egy weboldal főleg a használhatóságról szól. Alkotói munka abban az értelemben, hogy létrehozol valamit, ami addig nem létezett. Hogy művészet-e? Szerintem elenyész?en kevés olyan megbízás van, amikor a webdesignernek egyáltalán alkalma nyílik valami művészit létrehozni – és csak akkor jön a kérdés, hogy képes-e rá.
Az Index/Zoom vitához annyit, hogy portáloldalaknál meglehet?sen kötött a layout, ott a legkisebb a designer mozgástere. Fejléc, navigáció, általában három (esetleg négy) oszlop, footer, kész. Persze, lehet variálni a logón, meg a navigációs panelen a gombok, illetve a cikkekben a headline színét, de ettől nagy eltérések nem lesznek. A tipográfiát eleve behatárolja a legelterjedtebb oprendszerek alap fontkészlete. Száz szónak is egy a vége: kizártnak tartom, hogy az Index ezt sikerrel perre vihetné, már csak azért sem, mert az ? oldalukon sincs a világon semmi egyedi.
a hvg.hu előz? verziója meg az economist nyúlása volt. lesz még ilyen “botrány” itthon ;) (screenshotot nem találtam)
amúgy a zoom.hu-n amikor lehozták az index levelét nekem a kommentek voltak furcsák. vagyis az első 4O-5O ember adta a hülyét, hogy “miféle hasonlóság??”. hááát.
https://haszon.hu/ vs. https://kurier.at/