A minap úgy távozott a Google-től egy webdesigner, hogy nyilvánosan publikálta a távozásának az elsődleges okait.
A távozás oka, nagyon röviden: elege lett abból, hogy a vállalatban, felette és mellette álló személyek, színárnyalatok 41 fajtájával játszadoznak, miközben ő alaposan átgondolt munkákat adott ki a kezéből.
Plastik Józsi is feldobta a témát, ő elsősorban, mint bizalmi problémát értelmezi a kérdést.
Minden tiszteletem Józsié, aki anno az Index.hu designt készítette többek között, a webdesignt érintő szakmai kérdésekben nagyságrendekkel több tapasztalattal rendelkezik mint én.
Néhány gondolatot had mondjak el mégis, ami nem feltétlen egyezik Sasvári Józsi bejegyzésével és a hozzászólói véleményének, a nagy részével.
Kuncogtam a távozott web designer bejegyzésén, amikor olvastam pár nappal ezelőtt. A Google felé ment a vigyor.
Egy kis átgondolás után viszont, ha nagyon röviden kell fogalmazni:
a webdesign nem egy makulátlan képzőművészeti ág, komoly alkalmazkodási készség szükséges hozzá, a kreativitáson túl.
Hosszabban:
Egy olyan felület a web, ahol a felhasználók megszokásai, fontos meghatározó tényezők kell, hogy legyenek, egy-egy design kialakítása során.
Más kérdés az, hogy
eléggé attraktív-e egy design,
és más kérdés, hogy csúnya szóval élve konvertál-e megfelelően.
A Google eddigi 10 éves története során, nem bizonyult annak a cégnek, amely megöli a kreativitást az alkalmazottaiban.
Nem feltétlen úri huncutkodás a játék 42 árnyalattal.
Ha létezik olyan cég, amelynek elegendő statisztikai adata van a webes felület megjelenésének függvényében változó felhasználói szokásokról, akkor az a Google.
Lehet valaki Picasso kaliberű művész, ha nem képes alkalmazkodni a webes környezethez.
Kapcsolódó cikkek:
- Jelenségek: Blogter SEO: kényszerzubbony szülinapra
- Jelenségek: Megfeneklettünk
- SEO cikkek: A leggyakoribb tévedés: “A SEO alapja a linképítés”
- SEO cikkek: Googlebot és a HTML form-ok
- Jelenségek: Friend Connect
- SEO cikkek: Microsoft IIS SEO Toolkit
- Heti termés: Heti Termés VII.
- Jelenségek: Új működési rend a Startlapon

April 1st, 2009 at 3:59 am
ennyi erővel azt is mondhatnád, hogy a francnak kreatívkodik valaki a googlenél. simán elővehették volna amúgy a fenenagy statisztikáikat (ami nyilván 1999 óta halmozódott volna, sőt), és SELECT dizajn FROM dognagy_statisztika WHERE userek_elofizetnek_minden_vacakra = 1 GROUP BY szinek, szagok, arnyalatok ORDER BY hatekonysag, aztán a francnak dobunk ki pénzt az ablakon.
ha egyszer a statisztika kimutatta, hogy hú, ez konvertál, akkor az kell és kész. a user le van ejtve, üresfejű, szépérzék nélküli birka, akinek a google adsense nézegetés a kizárólagos dolga.
meg úgy alapvetően, elég sokmindent írtak már a googleről, azt sem tartom kizártnak, hogy igenis, megölik az alkalmazottaik kreativitását.
my $0.02
April 1st, 2009 at 8:47 am
neo_21670: megértem amit mondasz, bár én inkább a poszttal értek egyet.
minden ilyen méretű cég hasonlóan ötletgyilkos. azt gondolom, hogy a kreatív ember nem menjen ilyen helyre dolgozni, hanem alakítson saját stúdiót.
ilyen helyen bizony alkalmazkodni kell. ez a webes meló ilyen. és ha már visszacsatolásról van szó, akkor a nagy tesónak tényleg van mire támaszkodnia.
April 1st, 2009 at 11:40 am
Andreisen: én csupán arra gondoltam, hogy ha van egy rakat statisztikájuk, miért vesznek fel dizájnert – elég lenne egy sitebuilder + photoshop expert, aki elé odateszik a listát, hogy ezeket a statisztikailag bizonyított elemeket gyúrd össze egy nagy valamivé, mert ezek együtt már mind bizonyítottak. (persze bizonyított már együtt a dobostorta és a ketchup is… :P)
Abban viszont teljes mértékben egyetértek veled, hogy az ilyen arcoknak saját stúdió a legjobb modell. Még azt is simán kinézem a szituációból, hogy az adott ötlet könnyebben célba érhet az X multinál, ha egy külsős stúdió plecsnije van rajta, mint ha belsős ember gyártotta.
April 1st, 2009 at 8:07 pm
A postnak teljesen igaza van. A designer (esetenként nyugodtan nevezhetjük akár művésznek is, mert én sokukat annak tartom) szabadsága a weben messze nem ugyanaz, mint a vásznon. Nem is értem, hogy egy google-nél dolgozó designer hogyan nehezményezheti ezt, vagy hogy miért nem érti. Amelyik művész nem fogja fel, hogy “bérfestményt” készít a webre, amelynek működnie kell, eladnia kell, annak vissza kell térnie az ecsethez és galériáknak dolgozni, szabadon mint a madár. A weben az ergonómia diktál, legalábbis a kereskedelmi célú oldalakon. Az ügyes művész így is alkothat csodát. Sőt, az az igazi csoda, ha így is tud. De a szabályok itten kérem kőkemények. És ez bizonyos mértékig még akkor is igaz a dizájner művészre, ha épp saját stúdióját vezeti.
April 2nd, 2009 at 6:51 pm
“ennyi erővel azt is mondhatnád, hogy a francnak kreatívkodik valaki a googlenél. simán elővehették volna amúgy a fenenagy statisztikáikat…”
Az, hogy mérések általi eredmények alapján kell – vagy mondjuk úgy: érdemes – felületeket tervezni, nem azt jelenti, hogy a munka egyéni, kreatív része, helyettesíthető robotokkal vagy bármilyen átlagos tudású szakmunkással.
April 3rd, 2009 at 6:55 am
Erről egy rádiós jut eszembe aki azt mondta, hogy őt azért fizetik, hogy hallgasson ugyanis egy órában csak pár percet beszélhetett. Egy igazi webdesigner tisztában van a műfaj korlátaival és talál elég mozgásteret az önkifejezésre ezeken belül. A sikerélmény az iparművészetben több irányból is jöhet: szeretik nézni, szeretik használni.
April 3rd, 2009 at 6:13 pm
Kedves Imre!
Örülök, hogy így belejöttél a kommentelésbe, nem lehet esetleg valahogy a netet teleszemetelő Cylex Tudakozódat valahogy lekapcsolni? A Cylex ebyébként találó név, mint egy szúnyog, idegesítő és levakarhatatlan.
Jobbulást!
April 3rd, 2009 at 6:41 pm
Ajtony:
Ne itt személyeskedj.
April 4th, 2009 at 8:44 am
Vajon egy epitesz is felhaborodik, ha nem hagyjak, hogy kibontakoztassa a muveszi hajlamat azzal, hogy fuggolegesre tervezi a padlot, es a vizszintesen elhelyezett falakbol nyulnak ki felfele a lampak?
A Szent Korona keszitoje vajon miert fogadta el, hogy a kiraly fejmeretehez kell igazitania a diszitest? Egy felmeteres koronan sokkal tobb zomanckep elfert volna.
Az meg aztan hallatlan, hogy holmi koltseg is felmerul a legtobb muveszeti alkotas eseten, es nem hagyjak, hogy a muvesz nagyobbat almodjon, mint a megrendelo penztarcaja.
Egy honlapnak nem csak a kinezete, hanem a funkcionalitasa is fontos (+par egyeb dolog, pl. SEO, meret). Gyakorlatilag minden muveszeti agnal vannak korlatozo tenyezok. Ha megrendelesre keszul, akkor a megrendelo hulyesegeit is figyelembe kell venni, es ha egy esetleges javaslat ellenere ragaszkodik az eredeti elkepzelesehez, akkor annak kell megfelelni.
A Google elvileg kikoti, hogy heti 1 nap sajat projectet kell vinni, szoval lett volna lehetosege arra, hogy kielje a muveszi hajlamat.
April 4th, 2009 at 11:42 am
@nyos: azért itt hozzá kell tenni a dologhoz, hogy nem függőlegesre akart tervezni falat, meg hasonló elborultságok, hanem ennél jóval kisebb, már-már azt is megkockáztatnám, hogy minimális változtatások keresztülviteléről ment a problémázás.
Érdekes megfigyelni a plastikmedia vs. seoblog kommentek hozzáállását, itt kicsit úgy érzem, hogy a dizájner mindenki szerint szükséges rossz, akinek hallgass a neve és az a dolga, hogy buta és fölösleges képeket toljon a sokkal fontosabb dolgok (pl. a SEO és bármi más ami “elad” :)) alá – a plastikon meg dizájnercentrikusabbak a kommentelők.
my USD 0.02
April 4th, 2009 at 10:26 pm
neo_21670: Plastikon egy szélesebb, sokfélébb (ejnye), ellenben szakmai viták területén, simulékonyabb közeg található. :)