Google algoritmus váltások

A 2009 előtti időszakban a Google kommunikációja minimális volt az algoritmus frissítéseket illetően.
2009 után változtattak ezen a gyakorlaton és egyre sűrűbben történtek hivatalosan bejelentett algoritmus frissítések.
Nemcsak a kommunikáció változott, a Google találati oldalak minőségében komolyabb változásokat előidéző algoritmus váltások is ezután az időszak után következtek.

A hivatalosan bejelentett változtatások célja elsősorban, olyan a site tulajdonosok körében tömegessé vált jelenségek visszaszorítása és hatástalanítása volt (pl. PandaPingvin) amelyekkel addig hatékonyan manipulálták az eredményeket és ezzel egyre nagyobb veszélyt jelentettek a Google találati listák minőségére.
A változtatások másik része régi hiányosságokat számolt fel (pl. Freshness update, Venice update), illetve a keresések kontextusának az értelmezésén javított (Hummingbird update).

A korábbi Google rangsorolási algoritmusban a tartalmi relevancia volt túlsúlyban a minőségi faktorokkal szemben, a megbízhatósági faktorok pedig könnyen manipulálhatóak voltak, amin sokat változtattak a 2010 utáni frissítések.

 

Caffeine update

Dátum: 2010. június 8.

Hosszas fejlesztések és egy hosszabb teszt időszak után került élesítésre.
A Caffeine update a Google indexelési folyamatainak az optimalizálásával és gyorsításával, a technikai alapjait biztosította olyan későbbi algoritmus frissítéseknek, mint a Freshness update vagy a Hummingbird engine élesítése.

MayDay update

Dátum:  2010. április

Előzmény:  átvett tartalmakat publikáló, hozzáadott értékkel nem rendelkező nagyobb siteok, gyakran megelőzték a tartalom eredeti forrását a találati listán, a kapcsolódó – főként long-tail – kifejezésekre.

A MayDay hatására több nagy méretű, a fenti kategóriába tartozó site jelentősen visszaesett a Google találati oldalain.
Ezek közé tartoztak például a videómegosztók anyagait automatizáltan aggregáló siteok vagy e-commerce termékadatlapokat más forrásokból generáló oldalak.
A manuális szerkesztési munkát teljesen nélkülöző oldalakkal jelentős keresőforgalmat lehetett nyerni, amit aztán jellemzően banner hirdetéseken keresztül monetizáltak a site tulajdonosok, a csak PV számokra fókuszáló, korai, fejletlen online hirdetési piacon.

Panda update

Első dátum (US/UK): 2011. február 23.
Első dátum (Nemzetközi): 2011. augusztus 12.

A Pnnda update elsődlegesen az amerikai piacon elszaporodott content farmokra adott válaszlépés volt.
A frissítés eredeti neve ‘Farmer update’, a Google később kezdte el használni a ‘Panda’ elnevezést.
A content farmok a klasszikus újságírással szemben, nem a jó minőségű contentre alapozták a magas látogatottságot, hanem Google kulcsszavas keresésekre célzott tartalmat gyártottak, olcsón, rossz minőségben, de jó keresőforgalmat szerző oldalakkal.

A Panda kezdetben nem az élő algoritmus része, hanem a háttérben periodikusan futtatott update volt (publikus dátumokkal), a megbízhatósági és minőségi jegyek hiányára fókuszálva szűrte a találati listát.
A filter elsősorban az előzményekben leírt amerikai content farmokat érintette leginkább, magyar és egyéb nemzetközi oldalakra kisebb mértékben volt hatással, idővel egyre több finomhangoláson esett át és hosszas fejlesztések után 2016-tól az élő rangsorolási rendszer része lett.

A 2011-es update után a legnagyobb visszaesők között olyan korábban óriás látogatottsággal rendelkező weboldalak voltak voltak mint például az eHow.com, HubPages, EzineArticles.

Freshness update

Dátum: 2011. november 3.

2011 novemberéig a Google sok esetben rosszul kezelte a friss információt igénylő
kereséseket.
Ezek közé sorolhatók a bizonyos időszakonként ismétlődő szezonális keresések (
pl.  “választási eredmények“, “tippmix eredmények“, “tavaszi fesztivál“, “pálinkafesztivál“, …) vagy olyan egyéb keresési kifejezések, amelyek esetén jellemzően a frissebb cikkek a relevánsak a felhasználó számára (pl. ‘iPhone teszt’, ‘Opel astra teszt’, …)

A rangsorolásban addig általánosan nagyobb hangsúlyt kapott a témában releváns dokumentumok autoritása és részleges tartalmi relevanciák, mint a keresésekhez kapcsolódó időbeni kontextusok.
Jó minőségű tartalmakat publikáló content siteok  a frissítésig hátrányt szenvedtek ettől a hiányosságtól, a 2011 novemberi algoritmus frissítés hatékonyan javított ezen, azóta néhány keresés kapcsán az érzékelhető, hogy néha indokolatlanul is nagy túlsúlyt kap a tartalom frissessége a relevanciával szemben, egy-egy témában.

Pingvin update

Első dátum: 2012. április 24.

Előzmény: a Google Pingvin frissítéseket megelőző időszakra a linképítés külön iparággá fejlődött.
Általános gyakorlattá vált a kevés szellemi és anyagi befektetéssel járó egyszerű taktikákat alkalmazó linkszerzési stratégiák alkalmazása.
Büntetések ugyan korábban is voltak (elsősorban fizetett linkekért),
de nem voltak elég tömegesek ahhoz, hogy elriaszzák a webmestereket, a hosszú távon is eredményesnek remélt egyszerű link spamtől.
A Google a Pingvin updatetel kiszélesítette a negatív faktorként kezelt backlink szerzési taktikákat.
(Ld. Linkekkel elkövetett csalás)
A változtatás óta mindenfajta nem-természetes link potenciális veszélyt jelent egy weboldal rangsorolására (aminek megszerzésében webhely tulajdonosának a közreműködése felismerhető)

A 2012 április Pingvin update után tömegesen estek vissza  a találati listán azok a weboldalak amik addig manipulatív linkszerzési taktikákat alkmaztak.
A Panda updatehez hasonlóan a Pingvin update is periodikus frissítésekkel kezdődött, dátum alapján könnyen kideríthető,  Google Analytics vagy egyéb webanalitikai statisztika vizsgálatával, ha a múltban valamelyik Pingvin update negatívan befolyásolta egy site keresőforgalmát.
A jelenség végleges felszámolásának a szándékával a Google részéről azóta is zajlk a nem elfogadott taktikákat alkalmazó webhelyek kivéreztetése, a hátrasorolás megszüntetése nehéz és lassú folyamat, mivel az egyes Pingvin frissítések között több hónapos időszakok telnek el és ha a webmester nem gondoskodott maradéktalanul a nem-természetes linkek felszámolásáról, akkor nem garantált a változás a következő frissítés során.

A Pingvin update elsősorban a ‘small business’ siteokat érintette negatívan, de nem maradtak ki nagyobb  bramdek sem, különösen magas volt a szállásközvetítő szektorban büntetést szenvedő weboldalak aránya.

UPDATE: 2016 szeptemberétől büntetés helyett, a Google figyelmen kívűl hagyja és devalválja az irányelveit sértő linkeket.

Hummingbird engine

Dátum: 2013. augusztus (?)

A Kolibri engine élesítésének a pontos dátuma hivatalosan nem publikus, 2013. október elején lett bejelentve a nagy megújulás, 2013 augusztus 22. a legvalószínűbb dátum, de ez hivatalosan nem lett megerősítve a Google részéről.
A Hummingbird kilóg egy kicsit a sorból, mivel nem csupán algoritmus frissítésről van szó, hanem egy új engine elnevezését takarja, ami a teljes működésre  hatással van, de elsősorban a keresési intenció és a keresési kifejezések pontosabb értelmezéséről szól.
A Kolibri update ígérete szerint a Google a megújulás óta pontosabban értelmez hosszabb, összetettebb, társalgási stílusban megfogalmazott kereséseket is, túl a klasszikus “kulcsszavas” kereséseken (“Milyen időjárás lesz a hétvégén Budapesten” vs. “időjárás hétvége Budapest”) és az eddiginél megfelelőbb, pontosabb válaszokat ad komplexebb kereső kifejezésekre.
A hosszabb, természetesebb nyelvi formákat tartalmazó keresések elsősorban a voice search bevezetéséhez kapcsolhatóak. Először az Apple vezette be a Siri technológiát, majd kis idővel később a Google is lefejlesztette a saját megoldását, ami minden platformon elérhető Google kereséshez.
Nem ismert, hogy milyen mértékben terjedt el és milyen mértékben lesz általános a voice search használata a jövőben, de a Google fejlesztői olyan jelentős változásnak tekintik, ami a felhasználók által használt keresési formákra befolyással lesz.

A Hummingbird update óta a Google pontosabban szolgál ki navigációs – másnéven célirányos – kereséseket (pl. “ingatlan.com Zalaegerszeg”,  “Vatera regisztráció törlés”, …), az összetett kifejezésben szereplő entitásokat felismerve, ami korábban hiányossága volt a keresőnek.

HTTPS update

Dátum: 2014. augusztus

A Google webmasters blog bejegyzése alapján a titkosítás is rangsorolási faktorrá válik.
Ugyan csak minimális mértékben, de figyelembe veszik rangsorolásnál.
 A súlya rangsorolási faktorok között a következő 3 évben nem változott, de miután a weboldalak döntő többsége https lesz arra lehet számítani, hogy komolyabb hátrányt jelent majd a hiánya.

Mobile-friendly update

Dátum: 2015. április 21.

A Google ezzel a frissítéssel az alap mobilbarát szempontoknak megfelelő weboldalakat részesítette előnyben,
Nagyobb hatásra számítottak webmesterek, de nem történtek még drasztikus változások rangsorolásban.

RankBrain

Dátum: 2015. október 26.

A Google első olyan frissítése rangsorolás tekintetében amely machine learning technikát alkalmaz.

Olyan kifejezések esetén kerül alkalmazásra elsődlegesen, ahol a hagyományos algoritmikus megoldások nem hatékonyak. Főleg a nagyon komplex, long-tail keresési kifejezések esetén kerül előtérbe vagy olyan keresési kifejezések esetén amelyekkel még nem találkozott korábban a Google és nehezen azonosítható a keresés kontextusa.
(Gary Illyés példája: “can I beat Mario Bros without using a walk through”)