Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization) stratégiai, tartalmi és technikai vonatkozásait foglalja össze az alábbi oldal.

Mikor fontos a SEO?

Üzletágak és weboldalak típusa szerint jelentősen eltérő üzleti értéke van a SEO-nak.
Magyar webshopok esetén jellemzően a bevételek 30-60%-a származik organikus keresőforgalomból, kiemelten Google keresőből.
Éves viszonylatban egy nagyobb webshop számára ez százmillió forintos nagyságrendű bevételt jelent.

A ThinkWithGoogle időről-időre megjelenő anyagai üzletáganként mutatják be a célközönség keresési szokásait, ez alapján lehet tájékozódni, hogy melyik szektorban mennyire kiemelt fontosságú az organikus keresőforgalom.

Hosszú távú befektetés

Gyakori kérdés ügyfelek részéről, hogy mennyi idő alatt lesznek top10-es helyezései a weboldalnak. Kifejezések típusa szerint eltérő, hogy milyen gyorsan lehet eredményes a weboldal. Kisebb keresési volumennel rendelkező keresési kifejezésre viszonylag gyorsan, kompetitív kifejezések esetén néha éves távlatokban lehet csak jó eredményeket elérni. Fontos figyelembe venni, hogy a SEO hosszú távú befektetés.
(kapcsolódó ahrefs kutatás)
Néhány vállalkozás agresszív linképítési technikákat használva próbál rövid távon, gyors eredményt elérni. Időleges sikereket el lehet érni ilyen módon, viszont hosszú távon nagyon jelentős üzleti károkat okozhat egy vállalkozásnak ez a stratégia.
A Google irányelveivel ellentétes mindennemű mesterséges linkszerzés, ebbe még az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált guest blogging is beletartozik. Az irányelveket sértő legjellemzőbb linkszerzési gyakorlatokat külön posztban részletezi a Google.
A linkek meghatározóak a rangsorolásban, de ideális esetben a jó találati listás pozíciókhoz szükséges linkeket nem mesterséges linképítési technikákkal szerzi a webhely, hanem a jól tervezett, a brandet is építő, online marketing stratégia hozadékának köszönhetőek.

Előfeltételek

Legtöbben csak technikai dolgokra gondolnak SEO kapcsán, miközben nagyon fontos analitikai látásmódot igényel.
A megfelelő látásmód kialakulásához nélkülözhetetlen a keresőkhöz kapcsolódó felhasználói szokások ismerete és megértése.
Emellett szükség van webanalitikai ismeretekre, a fontosabb analitikai eszközök (pl. Google Analytics, Google Search Console) gyakorlati használatának az elsajátítására.
A Google eszközein túl szükség lehet az egyre nagyobb magyar kulcsszavas adatbázissal rendelkező kulcsszó kutató eszközökre. (SEO eszközök: kulcsszó kutatás).

Technikai SEO-hoz fontos a webes platformok alapvető ismerete, minimálisan egy alap programozási ismeret, mivel sok olyan technikai fejlesztés is felmerül keresőoptimalizálás során, ahol fontos, hogy a tanácsadó egy nyelven tudjon beszélni a programozókkal.

Google találati oldalak

A kezdeti egyszerű megjelenéséhez képest, a Google találati oldala mára nagyon sokat változott és fejlődött.
A keresési kifejezések típusától függően, nagyban eltér a különböző találati listák megjelenése.
Egy részletes összefoglaló cikk, amely képekkel illusztrálja az elmút 10 év fontosabb változtatásait: MOZ – SERP features

On-page SEO

URL-ek

  • Kulcsszavas URL formátum: a felhasználó számára is könnyebben értelmezhető a megjelenés, ha az oldalak tartalmát tömören és jól leíró kulcsszavas URL formátumokat használunk. (pl. shop.hu/category1/?catId=289 vs. shop.hu/cipok/nike )
  • Query paraméterek és session id-k kerülése: kerüljük a felesleges query paraméterek használatát, kerüljön cookieba minden olyan jellemző, ami esetén elkerülhető a query paraméter.
  • Duplikációk kerülése: kerülendő az olyan URL felépítési logika, ami adott oldal tartalom duplikációját okozhatja a kereső-indexben. Minden oldaltartalom egy URL-el legyen asszociálható.
    Pl. webshop.com/phones/iphone-8-64gb vs. webshop.com/iphone/iphone-8-64gb
  • Kötőjel szeparátor: legideálisabb sszavakat elválasztó szeparátor url-ben a kötőjel, kerülendő a space.

Site struktúra

Minél nagyobb méretű egy site, annál meghatorzóbb rangsorolásban a megfelelő belső struktúra. Néhány fontos szempont a site navigáció és a belső linkek optimalizálása során:

  • Főoldali hivatkozások: a kereső számára a főoldal a legmeghatározóbb kiindálási pont a site feltérképezésben.
    A főoldalhoz legközelebb lévő oldalak kapnak a legnagyobb súlyt, ezeket az oldalakat térképezi fel a leggyakrabban a keresőrobot.
    Fontos, hogy flat struktúrára törekeve, a belső link navigáción keresztül minden oldal néhány kattintáson keresztül elérhető legyen és a legfontosabb oldalak max. 1-2 kattintás távolságra legyenek a főoldaltól.
  • Site-wide linkek: A főoldali linkeken túl, súlyozádban még a site-wide link mérvadóak feltérképezés gyakoriságának a tekintetében.
  • Anchor text: míg a site-wide link a feltérképezésben adhatnak nagyobb súlyt egy oldalnak, anchor text esetén a kontextus számít, ezért fontos a linkek hivatkozó horgonyszövegének tartalma.
  • Pagination: Sok elemet tartalmazó, lapozott listaoldaknál az oldalak alján alkalmazott pagination jelölések struktúrája is meghatározó lehet. Különböző méretű siteok esetén eltérő, hogy mi az ideális jelölés. A Portent blog angol nyelvű publikációjában egy részletes leírás található a témában.
  • Infinite scroll vagy egyéb ajaxos pagination esetén, fontos olyan megoldást alkalmazni, ami keresőbarát, a crawlerek számára is elérhető URL-eket biztosít.

HTML markup – Bővített kivonatok

A schema.org jelölés használata önmagában nem rnagsorolási szempont, viszont segítheti a tartalom értelmezését a kersesők számára. Emellett pedig bizonyos tartalomtípusok esetén meghatározó (pl. recept adatlapok)
A Google folyamatosan bővíti azoknak a schema.org jelöléseknek a körét, amelyeket a találati oldalán felhasznál.
JSON-LD a javasolt.

Általános minden weboldalt érintő schema.org jelölések:

Specifikusabb, oldal és tartalomtípusok szerinti jelölések, amelyek a Google találati listás megjelenésekre is befolyással lehetnek:

A rich snippetek implementációja nem garantálja, hogy minden oldal esetén meg fog jelölni a kiemelt információ a találati listán.
Minőségi kritériumai is vannak a megjelenítésnek.
Ha ellenőrizni szeretnénk, hogy mely oldalainkon jelennek meg a bővített kivonatok, a site operátor használatával tudjuk megtenni.

Title és META Description

Oldal TITLE a kulcsszavas besorolást illetően fontos, a META Description pedig a kereső találati listáján való megjelenés miatt meghatározó. Mindkét elem befolyással van a kereső találati oldalakról történő átkattintási arányokra (click-through rate), megfelelően használva a Title és Description elemeket több látogatót szerezhetünk, fontos elemek az optimalizálás során.

Tartalom

  • Minőségi irányelvek: a Google Quality Rater Guideline-t és a Panda update-ek kapcsán publikált blogbejegyzést érdemes elolvasni, ha a tartalom minőségi kritériumait szeretnénk alaposabban megérteni.
  • “Ideális tartalom hossz” mítosz:
    Ne dőljünk be az olyan “kutatásoknak” amelyek Google rangsorolás tekintetében ideális karakterszámú tartalmakról szólnak.
    Teljes mértékben keresési kifejezés függő, hogy milyen hosszúságú tartalom lehet a megfelelő a felhasználó számára. Vannak olyan keresési kifejezések amelyekre elegendő egy egymondatos válasz. És vannak olyan keresések (pl. gondoljunk egy betegség leírására, egészségügyi siteon vagy egy filmkritikára), amelyek hosszabb kifejést igényelnek. Nincs olyan általánosan meghatározható tartalom hossz, ami a legideálisabb lenne rnagsorolás tekintetében, minden esetben.
  • Proximity: összetett kifejezések vonatkoiásában nem csak a site tartalom egészének a relevanciájára lehet kényeges, hanem az is, hogy ezek az összetett kifejezések, a jellemző keresési formákhoz hasonlóan az oldal szöveges tartalmában is előfordulnak-e.
  • Thin content kerülése: ne kerüljenek a google indexbe olyan tartalmak, amelyek a felhasználók számára önmagukban nem értékések.
    Meta robots noindex direktívával érdemes kiküszöbölni, a felhasználó számára nem hasznos oldalak indexelését (bizonyos esetekben pedig inkább canonical deklaráció az ideálisabb, egymáshoz társítható url-ek esetén)
    Példaként, thin contentnek minősíthető egy találatokat nem tartalmazó szűrt webshop listaoldal vagy egy nem kiszámítható tartalmú és minőségű automatikusan generált oldaltartalom (pl. on-site search találati oldal)

Képek optimalizálása keresőkre

Bizonyos oldalak a jellegüknél fogva több képi tartalommal rendelkeznek mint szöveges információval. Ilyen oldalak esetén kiemelten fontos a képek optimalizálása a keresőkre, amellyel kapcsolatban számos javaslat található a hivatkozott linken.

PDF fájlok optimalizálása keresőkre

Weboldalakon elhelyezett PDF-eket is indexelnek a keresők és hasonlóan egy on-site optimalizáláshoz, optimalizálni lehet a tartalmukat a jobb eredmény érdekében.

Rangsorolási faktorok

A keresők rangsorolási algoritmusa folyamatosan változik, de az alapvető tényezők állandóak, ezekről pedig néha nyilatkoznak keresőoptimalizálásban jártas szakemberek, akiknek a tanácsait érdemes megfogadni és gyakran átolvasni.

Jó helyezés ellenségei – kerülendő hibák keresőoptimalizálás során

Egy blogbejegyzésben foglaltam össze, hogy melyek a leggyakrabban előforduló SEO hibák.

UX – SEO vonatkozások

UX szempontok egyre nagyobb súllyal bírnak a Google rangsorolásában.
A mobile-first indexing átállás után kiemelten fontos szempont, hogy a webhely mobilos klienseken is elég gyors és használható legyen.
Elengedhetetlen a HTTPS alapú, biztonságos kiszolgálás.
A hirdetéstől zsúfolt oldalakkal és a felhasználói elményt zavaró megoldásokkal szemben egyre kisebb a tolerancia.
2021-től a Core Web Vitals mutatókat is használja a rangsorolási algoritmusában a Google, amelyek a weboldalak betöltési sebességét és a vizuális stabilitását értékelik.

A technikai szempontokon túl, érdemes a Google UX iránymutatásait is tanulmányozni, amelyek site típusonként adnak optimalizálási javaslatokat.

Kapcsolódó oldalak

Kiemelt oldalak keresőoptimalizálás témában, amelyek külön aloldalon szerepelnek: