Bounce Rate

Weboldal analitikában, látogatói statisztikák elemzése során használt fogalom a bounce rate (magyarul: visszafordulási arány), azt hivatott mutatni, hogy milyen arányú a “lepattanó” látogatók száma, azon látogatók aránya amelyeknél a ki- és belépő oldal azonos, tehát nem tekintettek meg több oldalt a weboldalon (és ezen kívűl sem történt olyan egyéb interakció (event) ami módosítana a visszafordulási arányos)

Gyakran egy félreértelmezett, rosszul használt mutató a bounce rate.
Figyelembe kell venni, hogy vannak olyan oldaltípusok és látogatási források amelyek esetén természetes a magas visszafordulási arány. Gondoljunk például egy blog azon visszatérő látogatóira, akik rendszeresen elolvassák a legújabb bejegyzéseket, viszont minden látogatásuk ezáltal ki is merül az aktuális bejegyzés oldalának a megtekintésében. Magas minőségű látogatókról van szó, mégis 100% visszafordulási aránnyal jelennek meg a Google Analytics statisztikákban.
Event mérésekkel a bounce rate érték finomhangolható, amikor különböző látogatói interakciókat mérünk ‘interaction’ eseményként, pl. scrollozás, like, cikk megosztás.

Keresőoptimalizáláshoz kapcsolódó analitikai munka során a bounce rate technikai diagnosztikára is használható. Nagyobb látogatottságú oldalak esetén a bounce rate egy jellemzően állandó értékű mutató, ami csak jelentősebb módosítások után változik jelentősen (pl. új struktúra, új oldaltípusok megjelenése a siteon vagy a látogatói élményt jelentősen befolyásoló változás megjelenése)
Google Analyticsben, ha korábbi SEO vonatkozású problémák okait keressük, egyszerű gyors betekintést lehet nyerni, hogy mikor történtek olyan jelentősebb átalakítások vagy hibák a siteon, amelyek során szignifikánsan megváltozott az organikus keresőforgalomból érkező látogatások visszafordulási aránya.
Ajánlom a SEO analitikáról szóló prezentációmat, amelyben kapcsolódó példa található erre vonatkozóan.

Egy gyakran felmerülő kérdés a bounce rate-tel kapcsolatban:

  • Figyelembe veszi a Google az Analyticsben megjelenő visszafordulási arányt az oldalak rangsorolásánál?
    A válasz egyértelműen nem. A fent leírtak is elmagyarázzák, hogy miért tud csalóka lenni, ha kontextusok figyelembe vétele nélkül vizsgáljuk a mutatót, másfelől mérési hibák is torzíthatják az értékét. És mindezen túl nincs is minden siteon egységesen Google Analytics mérés, ami lehetővé tenni, hogy bármilyen GA mutatót is figyelembe vegyen a Google weboldalak rangsorolása során.