A 2008-as év számomra jól sikerült, röviden összefoglalom és ha már mindenki jósolgat én is leírom, nagyjából mit várok a 2009-es évtől.
Munka, eredmények
Első olyan év volt a 2008-as számomra, amikor már elsődlegesen, szinte kizárólag csak keresőoptimalizálással foglalkoztam. 20-25 munkám volt az év folyamán, döntően sikeresen zárultak.
Legbüszkébb az Olcsobbat.hu -ra vagyok, amellyel januárban kezdtem el foglalkozni és idén decemberre a tavalyi évhez képest 380%-os növekedést sikerült elérni Google organikus forgalomban. Éves szinten kb. 300%-ot szeptembertől. Néhány dolog hátravan még a portálon, de úgy érzem jó irányba halad.
Jól halad a Network.hu portál is, az októberi újratervezés óta 4-5x keresőforgalmat ért el, itt is sok még a tennivaló, de az alapok már rendben vannak.
Folyamatban két nemzetközi projekt, egy szépségklinika és egy társkereső oldal, sok kisebb munka pedig eredményesen lezárult.
2009-ben szeretnék egyre több időt szentelni saját projekteknek is.
Néhány jóslat, mit várok a 2009-es évtől.
2009-es jóslatok
- Blogok, blogszolgáltatók: indul legalább 2-3 új komolyabbnak nevezhető blogszolgáltatás, az eddigi szolgáltatók jobban “ráhajtanak” a felhasználókra. 2009-es év végére szétválik a blogszolgáltatók piaca egy nagyobb és több kisebb szolgáltatóra.
- Webshopok, E-commerce: jópár kisebb webshop ami 2008-ban még eldöcögött, be fog zárni, csak a stabil helyzet?, bejáratott oldalak maradnak meg.
- Árösszehasonlító oldalak: növekedik a szerepük, eddig is a legjobb konverziójú látogatókat szállították a webáruházaknak, most hogy világszerte növekvő tendencia felhasználók részéről az olcsóbb alternatívák keresése vásárlás során, ez az irányvonal fog érvényesülni Magyarországon is, ami az árösszehasonlító oldalaknak kedvez, így mégjobban felértékel?dik a szerepük.
Várható, hogy az árukereső.hu piacvezető szerepe megszűnik 2009-ben, kérdés, hogy milyen növekedést sikerül elérni a Kirakatnak, az Árgépet is erősen nyomják, a Depo nagy lendületet vett év elején, de aztán buta optimalizálással sikerült nyárra kifektetni. Olcsóbbatról már beszéltem.
Annyit várok még, hogy az Index (illetve CEMP) is megmoccan egy projekttel ebbe az irányba. - Social shopping: az iWiW-en elkezdenek termékeket reklámozó widgeteket integrálni, nagyobb e-kereskedőkkel, aukciós oldalakkal szerződést kötve.
- SEO, PPC, Online Marketing: mind a PPC, mind a SEO jelentősen felértékel?dik, a banner hirdetések aránya visszaesik, köszönhetően a válságnak, ami költséghatékonyabb gazdálkodásra kényszeríti a piac nagyobb szereplőit is.
- Startupok: csendes volt 2008 magyar sikerek tekintetében, de reménykedve benne, hogy ez a felkészülés ideje volt, sok leend? sikeres magyar webes alkalmazásnál, azt mondom, több sikeres történetről hallhatunk majd, talán még egy Google felvásárlás is történik (pl. UStream TV (?) )
Néktek hogy sikerült 2008, mit vártok 2009-től?
Sikeres, önfeledt szilveszter estét mindenkinek és Boldog Új Évet!