Site icon Longhand

Keresőmarketing Nap 2008 – összegzés

Csütörtökön (2008. 11.20-án) a Konrád és a Kirowski által szervezett Keresőmarketing Nap-on vettem részt, az ott elhangzottak kapcsán osztanék meg pár gondolatot.

Délelőtti műsorról lecsúsztam sajnos, de ismerősök elmondása szerint jó előadások voltak, legtöbben a heatmap-es és a Google Analyticsről szóló előadást említették nekem. Reméljük a program ezen részeiről is megemlékezik majd valaki a résztvevők közül.

“Szétszedjük a weboldalad”

Ezzel a blokkal kezdtük a délutánt, Bánó, Imi, Merras és én.

Én kezdtem a kört a JustBookIt.hu oldalával, amely egy 5 nyelvű szállásfoglaló oldal, túl sok mindent próbáltam elmondani a rendelkezésre álló 10 percben, túl bénán, így lett belőle 20 perc és egy kissé nehezen emészthető előadás.
Merras következett, ő rutinosan, frappánsan elemezte a Wellsystem.hu oldalát, aztán Bánó került sorra, ő szereptévesztésekről beszélt amikor olyan portált kíván optimalizáltatni az ügyfél, amelynek inkább ppc-re vagy egyéb marketing eszközökre lenne szüksége.
A sort a kirowskis Fülöp Imre zárta, grafikonokkal elemezte egy webhosting szolgáltatást nyújtó cég weboldalát, amely nem kevés meglepetést okozva a számára horizontális menüröl, vertikális menüre váltva jelent meg a konferencia laptopjának a böngészőjében :)

A session második fele beszélgetés volt etikáról, vállalásokról, ügyfelekkel való együttműködések mikéntjéről, a végén pedig a közönség kapott lehetőséget néhány kérdés erejéig, ez a rész sikerült legjobban a véleményem szerint, érdemes lett volna több időt hagyni rá.

PPC vs. SEO előadás az amit még végighallgattam a nap vége felé és ezzel kapcsolatban mondanék el pár gondolatot.
Novák Péter, a Kirowski vezetője kérdezte ügynökségek keresőmarketing szakembereit. A dolog érdekessége, hogy kb. 90%-os arányban olyan emberek ültek az asztalnál, akiknek elsődleges profil a PPC. Érződött is válaszokon rendesen.

“Garanciát nem vállalunk!”

Milyen garanciát vállaltok az ügyfelek részére akik SEO szolgáltatást rendelnek? – kérdezte Péter.
A válaszadás egységesen az volt, hogy nincs garancia, minden jelenlévő részéről.
Itt kezdtem el a lábaimmal dobolni.
Garanciát általában az nem ad, aki nem ért ahhoz amit csinál.
Megpróbál hozzáérteni a dologhoz és azt fizetteti ki az ügyféllel, hogy ő megpróbálta.
Így gondolkodnak talán az ügynökségek is?
Természetes, hogy fix kulcsszavakat, fix pozíciókat nem lehet vállalni. De ha munka elején nem tudjuk meghatározni, hogy hol tart az oldal organikus keresőforgalom tekintetében és mi az a minimum szint ahova el lehet jútni, akkor nincs értelme nekiállni a munkának.
Előkerült a gyakorta használt hibás érvelés: a Google algoritmusa gyakran változik.
Hülyeség.
A Google algoritmusában semmi olyan változás nem történt 10 év alatt, ami miatt minőségi SEO munka, minőségi tartalmak kárt szenvedtek volna.
Olyan változások történhetnek, hogy néhány a bénaságunkból fakadó hiba jelenléte, ami korábban nem okozott hátrányt egy update után a helyezéseink rovására megy.
Nincs semmi félnivaló a Google algoritmus váltásaitól, ha jól bántunk azzal a portállal max. pozitív hozadéka lesz mint negatív egy algoritmus update-nek.

Tízezer kulcsszó

Péter következő kérdése olyan portálokra vontakozott ahol tízezer esetleg többtízezer célzott kifejezés van.
Mi a célravezetőbb, SEO vagy PPC?
Bánhegyi Csanád (Carnation) szerint ilyen esetben a PPC sokkal kevesebb erőforrás igénybevételével kivitelezhető.
Nem tudom milyen elgondolás alapján jutott erre a megállapításra. SEO esetén ahány kulcsszó, annyi fekvőtámasz, annyi Pagerank-kapszula vagy hogyan? Statikus html-ekben gondolkodott?
Jellemzően melyek a 10.000 kulcsszavas portálok?
Az e-commerce portálok többnyire.
Egy többtízezer termékkel rendelkező webshop, SEO-val szerzett keresőforgalmát, érdemes lenne megversenyeztetni egy ppc kampánnyal, úgy, hogy a kettőbe ugyanannyi energiát fektettünk. És ugyanannyi pénzt.
:)

SEO vagy PPC?

Visszatérő kérdés volt többször, hiányoltam, hogy a kettő közötti lényegi különbségről beszéltek volna egy kicsit a résztvevők, Keresztúri Gergely beszélt egy fél gondolat erejéig talán, de semmi részletes kitérő.
Beszélhettek volna arról is talán, hogy PPC-t olyan területeken is használhatjuk, ahol SEO-t már nem (sokkal szélesebb kategóriákat felölelve, mint amit SEO-val fel lehet adott oldal esetén bizonyos témáknál), PPC-vel jobban, gyorsabban célozhatunk, viszont egy long-tail témát soha nem fogunk tudni lefedni PPC-vel úgy hogy az hatékonyságában is a SEO-val versenyképes legyen. Tartalom is kell a konverzióhoz.

És egy nagyon fontos dolog a végére: magyarország még mindig egy fejletlen piac keresőmarketing területén. A beszélgetés tanulsága, hogy nagy ügynökségek sokkal szívesebben költik az ügyfelek pénzét fizetett keresőforgalomra, PPC-re, SEO helyett, miközben rengeteg kiaknázatlan lehetőség van az organikus találati listákon, kompetitív témákra sem éleződött még ki igazán a verseny, míg PPC-vel egyre többen, egyre drágábban hirdetnek.
Fentieknek köszönhetően egyelőre kevés befektetéssel is nagyon sokat lehet kapacitálni SEO-ból magyarországon még így a 2008-as év végén is.

Exit mobile version