Site icon Longhand

TESCO gazdaságos SEO

Twitteren hívta fel a figyelmem egy a nagyáruház iránt elkötelezett Netninja a megújult TESCO oldalra.

Nem ismerem a TESCO oldalának fejlődéstörténetét, milyen volt, milyen szintű változtatások történtek rajta és mikor, de az aktuális állapota – 2010. október 16-án – mindenképpen jó példa arra, hogy hogyan ne publikáljunk egy új site-ot redesign után.
Illetve mire lenne érdemes még némi figyelmet fordítani az alap megjelenési formák kérdésén túl.

Miért fontos a SEO a TESCO oldalának?
Az az eset jut eszembe amikor egy televízió társaság online részlegének a vezetőjével ültem le beszélgetni és ahhoz a kérdéshez értünk, hogy “de mit nyerhetünk mi a keresőoptimalizálással?”.
Azt a választ adtam neki, hogy – tudom kevésbé hangzik jól, de az ő esetükben – fordítva kell feltenni a kérdést.
“Mit veszíthetnek?” – a hiányában.

Hatalmas volumenű keresést generálnak a tv műsoraikkal és a forgalmat tőlük független website-ok kapják ajándékba sok esetben.
Olyan oldalak, amelyek minőségére és tartalmára ők nem lehetnek hatással.
Ahelyett, hogy a lehetőségek szerint a legmegfelelőbben kiszolgálná a saját portál az érdeklődőt a megfelelő információkkal, hírekkel, műsorokkal, műsorvezetőkkel, celebekkel kapcsolatban.

Hasonló a helyzet a TESCO weboldala esetén.
Csak itt nem hírek és műsorok után érdeklődő sokszázezres nagyságrendű keresőn keresztül érkező látogatót kellene elérni és megfelelően kiszolgálni, hanem az aktuális akciókkal, termékekkel, egyes áruház információkkal kapcsolatban érdeklődő hasonló méretű célközönséget.

A Google mindent megtesz, hogy brandekhez kapcsolódó keresések esetén megfelelő súllyal kezelje a brand oldalát, de amikor az alap minőségi kritériumoknak nem felel meg a site, nem lesz látható a találati listán.

Nem szándékom részletesen kielemezni, aki csak az alapokat ismeri, már annak is feltűnőek a hiányosságok, de néhány dologra érdemes egy gyors pillantást vetnünk.

A legalapvetőbb hibák egyike, hogy nincs egyedileg definiált címsor az oldalakon (amit a Google próbál ellensúlyozni, ahogy láthatjuk a hivatkozott találati listán). Az ehhez hozzáadódó strukturális hibák olyan szintű? hátrányokat okoznak, hogy több a tesco áruházakkal kapcsolatos keresésre (jellemzően nyitvatartás, telefonszám információ) még az első tízben sincs a site.
“tesco debrecen telefonszám” -ra keresve 11. jelenleg.
Megtalálható remélhetően jól az első találati oldalon szereplő weboldalakon a debreceni áruház telefonszáma, ez megoldja a felhasználó problémáját, de talán nem szerencsés rájuk hagyatkozni.

Tipikus redesign során elkövetett hiba, hogy nem kerülnek lekezelésre a megváltozott URL struktúra után maradt régi címek.
Jelenleg TESCO akció-ra keresve, első találatként egy 404-es oldalt mutat a Google.
A régi cím (/akciok.php) nem lett átirányítva az újra (/akcios-termekek).
Hasonlóan, feltételezhetően semmilyen megváltozott URL-nél nem kerül(t) átirányításra a régi cím az újra.

Befejezésként, érdemes megnézni még néhány vásárláshoz konkrétabban kapcsolódó kifejezést is (pl. tesco társasjáték, tesco turmixgép, tesco kerékpár, tesco leárazás) a néhány próbakeresésre nem láttam olyan találatot, amire releváns tesco.hu aloldallal tudott volna szolgálni a Google.

Ennél talán több törődést érdemelne egy sokszázezres célközönségnek szóló website.

Exit mobile version