Site icon Longhand

Weboldalak büntetésben

matt-cutts.png

Alábbi cikkben gyakorlati tanácsokat írok le, hogyan ellenőrízheted ha weboldalad büntetésben van a Google által, de előtte egy kis történelmi áttekintés, hogy véleményem szerint “mi vezetett idáig”.

Google-nél nem szokás táviratot küldeni gyászhír esetén a webmasternek.
Ha látogatásakor általa nem díjazott dologgal találkozik egy weboldal kapcsán vagy egyszerűen repül az indexből az oldal összes aloldala vagy enyhébb szabálysértés esetén a kiegészítő találatok (supplemental results) közé kerülnek az oldal lapjai (ez utóbbi előfordul gyatra backlink állománnyal rendelkező weboldalak esetén is automatikusan egy idő után így nem feltétlenül számít a büntetés kategóriájába a jelenség).
A webmaster eleinte csak csodálkozik, hogy valami nem stimmel, aztán betekint a Google analytics statisztikábia és látja, hogy a látogatók csak közvetlen vagy linkek révén érkeznek, keresőből nincs találat.
És ilyenkor jön a találgatás, hogy miért büntet a google…
Naívnak tűnhet az elgondolás, hogy a webmaster ilyenkor találgat hiszen jól kéne tudnia, hogy hol vétett a szabályok ellen. De a szabályok sajnos nem ennyire egyértelműek.
[ELŐZMÉNYEK]
A Google megalkotott egy sikeres algoritmust pár évvel ezelőtt amivel felülemelkedett a konkurencián. E rendszer legszimbólikusabb fogalma a Pagerank.
Legmeghatározóbb eleme az értékelésben az oldalainkra mutató linkek osztályozása, minél több magas Pagerank-el rendelkező oldal linkel ránk, annál jobb pagerank-et kap saját oldalunk. Aki követte nemzetközi SEO fórumok életét az elmúlt 2-3 évben, tudja, a témák 90%-a a link building-re tehát a link népszerűsítés témája köré épült, keresőoptimalizálásban nyugodtan tekinthetőek a katalógusok virágkorának az elmúlt évek.
Nem kellett sokat várni hogy spammerek megleljék ebben a rendszerben a lyukat.
Gombamód elszaporodtak az elmúlt években a link katalógusok és a spammerek részére kialakult egy egyszerű, némi munkát igénylő, de hatékony recept.
Regisztrálni minél több katalógusba jó helyezésre célzott kulcsszavakat használva az anchor text-ben.
Emellett azért még így is elég hatékonyan működött google weboldal rangsorolás, mert egyéb paraméterek is befolyásolják a pagerank értékét és létezik sok más rangsorolási faktor.
Aztán pár hónapja úgy tűnik, bármilyen kifinomultak és okosak a Google által jegyzett rangsorolási eljárások, a pagerankhez kötödő értékelések túl sokat nyomnak a latba, az internet tartalmi részének X%-a (mindegy mennyi az X, ha =1 még az is sok) link directory amelyek a rangsorolások befolyását egyre erősebben meghatározzák és viszik rossz irányba a keresések találataiban a minőségi találatok jó arányát.

Büntetendő dologként definiált eszköz egy ideje a fizetett linkek használata a link népszerősítéshez.
Eléggé aggályos már magában az a tény is, hogy a fizetett link definíciója mennyire nem körülhatárolható, egy ingatlan oldalakat üzemeltető webmaster fórumon merült fel nemrégiben, hogy a google irányelveiben ajánlott “szerezz releváns oldalakról minőségi linkeket” tanács is szabálysértésbe csaphat át amikor a kereső halmozott reciprocal linking (kölcsönös egymásra mutató linkcsere történik) oldalakat talál.

És itt visszatérve a kérdésre, hogy mennyire naív feltételezés az hogy egy webmaster nem sejti, hogy miért van büntetve a Google által.
Az elmúlt évek automatizmusává vált kereső optimalizálásban a reciprocal link-ek gyűjtése és a katalógusokba való regisztrálás.
Az a webmaster aki nem kereső optimalizálás fórum függő csupán arra volt kiváncsi, hogy mit kell tennie, bármilyen SEO fórumra ment fel, azt látta, hogy keress reciprocal link partnereket és regisztrálj katalógusokba. Talált hirdetéseket, fizetett egy-két katalógus oldalnak. Hiszen a legnevesebb katalógusok is fizetős ek mint pl. a Yahoo.
Gyanútlanul igénybe vett néhány kisebb-nagyobb katalógust pénzért illetve ingyen, nem szelektált kit szeret a Google és kit nem.
Ki a hibás?
A rendszer kitalálója-megalkotója, a spammerek vagy az aki alkalmazkodni próbált a körülményekhez és megpróbált versenyben maradni?
[/SEO ELŐZMÉNYEK]

A kicsit hosszúra nyúlt intro után és a gyakorlati tanácsok előtt annyit még elmondanék, hogy nem kell most kétségbeesetten pánikban a büntetésre várni azért mert az oldalad természetszerűen regisztráltad néhány link katalógusba, a Google nyilván több(tíz)ezres tételben alkalmazott reciprocal linkek és többtízezres katalógus regisztráció után szurkál, ott is állítólagosan csak a ‘fizetett’ linkek után, no meg a linkcserés rendszerek után (állítólag).

Hogyan ellenőrizd, hogy a weboldalad büntetés alatt van-e

Első lépésben A Seomoz.org újságírója és Matt Cutts között történt beszélgetés konzekvenciáit írom le, második szakaszban egyéb általam használt módszereket mutatok be.

1. Google-ben site:www.domain.com keresésre kapsz találatokat? Ezzel látod, hogy szerepel-e az oldal a google indexben (domain.com helyére értelemszerűen a saját domain-ed neve kerül)
Nem: Ha ez egy a Google-ben korábban jelenlévő oldal volt, akkor az oldalad minden bizonnyal büntetésben van. A Google re-incluson request űrlapját próbálhatod a visszakerülésre

2. Kapsz találatokat a a weboldalad nevére és egyedi sajátos megnevezéseire a keresőben?
Nem: Büntetésben vagy fizetett linkek vagy egyéb büntetett linkelési módszerek miatt. Mindenekelőtt távolítsd el azon kimenő linkeket az oldaldról amelyek nem relevánsak a tartalmával és a re-inclusion request űrlapot használva kérelmezd a böntetés visszavonását.
3.: Ha rákeresel a weboldalad TITLE-jében található egyedi kifejezésekre azok megtalálhatóak a Google első 20-30 találata között?
Nem: ebben az esetben a rád mutató linkek az értéküket vesztették, nem feltétlenül büntetés okán a kiegészítő találatok között vagy, a Seomoz.org zsurnalisztája a Matt Cutts-al történt beszélgetés alapján azt tanácsolja, hogy itt is használd a re-inclusion request űrlapot, szerintem lehet, hogy elég pár jó backlink beszerzése, ahogy ez egy tipikus kiegészítő találatok-ban lévő elhelyezkedés státuszának jele.

No, akkor a saját tanácsok:
A google nem publikált fícsörei.

Egy kapcsoló használata amellyel megtekintetjük, hogy weboldalainkból melyek és milyen számban szerepelnek az alsóbbrendű kiegészítő találatokban:
site:www.domain.com *** -sljktf
Összehasonlíthatod a kapcsoló nélküli lekérdezéssel, amennyiben 10-20% a kiegészítő találatok aránya az összes találat számához még nincs aggodalomra ok.

Aztán egy kapcsoló amellyel a google által duplikált tartalomnak vélt, hagyományos keresésekben meg nem jelenő oldalakat próbálhatjuk meg kilistázni:

&filter=0 – egyszerűen a kereséshez kell hozzáfűzni a böngésző címsorában
(bővebb magyarázat angol nyelven megtalálható innen)

Publikus algoritmus frissítések dátuma alapján is vizsgálható a vissszaesések oka, illetve vannak Google büntetés ellenőrző eszközök, amelyek Google Analytics adatok alapján segítenek azonosítani a vissszaesésekhez kapcsolható algoritmus frissítéseket.

Exit mobile version