Site icon Longhand

Keresőmarketing: mi, mennyi, miért?

“A keresőmarketing cégek által kínált szolgáltatások korrekt árazása.
Egyáltalán miért mit lehet elvárniősz
Melyek az eredményesség legfontosabb mérőszámai (és mi az ami csak “parasztvakítás”).” – így fogalmazta meg kérdését egy hozzászóló a Miről szeretnél olvasni? című bejegyzésben.

Nézzük akkor hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni keresőoptimalizálás, keresőmarketing (ppc hirdetések konkrétan ebben a cikkben) megbízások esetén.

Keresőmarketing – PPC hirdetések

Legjellemzőbb forma magyarországon a Google Adwords-ön és Etarget-en keresztül vásárolt PPC hirdetések, bár van sok egyéb ága is a keresőmarketingnek, de ebben a cikkben csak ppc kampányokkal foglalkozok.
Adwords kampány:
Általános megoldás, hogy a hirdetésekre elköltött összeg egy bizonyos százaléka illeti a keresőmarketing céget/szakembert.
A jutalék 5-20% között van általában a megegyezésben (40-50% is előfordul esetenként…), de szerződésben lehet dinamikusan változó jutalékot is definiálni bizonyos feltételek alapján, pl. a havi költés növekedésének arányában csökkenteni a jutalék arányát.
A fizetés havonta történik és általában a megbízott kér egy kezdő összeget is kérni a kampány tervezésért valamint kisebb volumenű kampányoknál lehetséges egy alacsonyabb százalékos jutalék mellett havi fix díjas összeg is.

Etarget kampány:
itt annyiban változhat a helyzet, hogy az Etarget jutalékot ad a vele szerződött ügynökségeknek, így számíthatunk rá, hogy az ügynökség fix díjat kér, de ezentúl nem kér összeget a forgalom után, mert ezt a részt az Etarget szolgáltatja a számára (25% + egyéb időszakos bonuszok).

Megbízóként a szerződés megkötése előtt a következőket kérdezzük, beszéljük meg a szakemberrel:

Jó kiindulás a fenti kérdéseket körbejárni az elvárások szerződésben való megfogalmazáshoz.

Laikusoknak érdemes elolvasni a PPC hirdetésekről szóló cikket a témában, valamint a PPC vs organikus találatok című cikket.

Keresőoptimalizálás megbízás

Keresőoptimalizálási megállapodás sokkal összetettebb kérdés, sokkal több tényező befolyásolhatja.
Optimalizálandó oldal jellege, előélete, minősége mind meghatározza, hogy milyen súlyú SEO munkát igényel és milyen megtérülést hozhat a SEO.
Más tétel egy a tevékenységét hirdető fafaragó oldala, akire érkezik havi szinten max. 100 találat a keresőből és más egy 10.000 termékkel rendelkező webshop, ahol a sikeres optimalizálás hozhat +20ezer látogatót – potenciális vevőt – naponta.
Előbbi az ahol hiába a varázslat, lehet országos bajnok a “gugléban”, ettől még nem fognak osztódással szaporodni a megbízói, mondhatjuk úgy is: szinte felesleges a keresőoptimalizálás, utóbbi pedig az a fajta portál, ahol sosem szabad sajnálni a ráfordítást és nagyon fontos, hogy egy igazán alkalmas ember végezze az optimalizálást.

Megállapodási formák:

megrendelők általában ragaszkodnak a kulcsszavas helyezésekhez kötött díjazásról, de ez a megoldás legritkább esetekben szerencsés.

Vannak persze olyan esetek ahol egy pontosan definiálható szűk kulcsszó halmaz amire optimalizálni kell és másodlagos kulcsszavak, long tail-ek elvétve akadnak csak, a keresési kifejezések 98%-a előre definiálható. Ha az időszak is behatárolható az elvárt pozíciókra, akkor semmi kifogás nem lehet egy ilyen szerződés megkötésének. (Ilyen téma pl. a kötelező biztosítás, amelyre a november-december közötti időszakban, biztosító váltás idején, kiemelten nagy az érdeklődés a keresőkben az év többi időszakához viszonyítva)

Fenti kivételes példához hasonló esetektől eltekintve az ügyfél organikus találatokból származó látogatottság növelésért fizet. Persze

Hasonlóan a “PPC megállapodásohoz”, itt is lehet egy előzetes összeg + elkülönítve a link building, ahol a szerzett linkek után kér pénzt a SEO cég, valamint az organikus forgalom után, havonta határozott ideig kötött szerződéssel.
Míg a PPC hirdetéseknél mind előre definiált kulcsszavakra érkeznek a látogatók, organikus találatoknál jönnek a “véletlen” látogatók irreleváns kifejezéskre, – persze elhanagyolható arányban általában, de – ezt is bele kell számítani megegyezéskor (esetleg bounce rate érték is figyelembe vehető a szerződésben). A látogatónkénti díj megegyezés kérdése kb. 5 fillértől – 3 forintig lehet bármennyi, de általában jóval alacsonyabb egy PPC átkattintás költségénél.
A témában írtam már külföldi SEO cégek által definiált feladatokról és tarifákról érdemes átolvasni.

Megbízóként szerződés előtt kérdezzünk rá a megbízottnál:

Van még az a fajta megállapodás, ahol a SEO cég/szakember semmilyen tevékenységet nem vállal a weboldallal kapcsolatban, hanem egy részletes tanulmányban írja le a teendőket a webmasterek számára, magam is vállaltam már ilyet, arányosan ez olcsóbb természetesen, mert itt nem vállalhat garanciát az ember, bizalom kérdése a dolog ilyenkor, hogy megbíznak-e az ember szakértelmében.

( Ha kimaradt valami fontos, tessék szólni és update-elem, talán ösztönösen hagytam ki a határidő kérdését, amely fogalom árnyékában ezt a cikket is kicsit sietősen fejeztem be. :) )

Köszönöm Berényi Konrád és Bobály Mihály segítségét a PPC témában!!!

Exit mobile version