Site icon Longhand

Amiről Matt már nem beszélhet (Nofollow linkek és a Pagerank)

Matt Cutts karikatúraKét hete pörög a nemzetközi SEO szakma egy témán, amiről már Merras is írt pár napja.
‘Pagerank sculpting is dead.

Az SMX konferencián Matt Cutts bejelentette:
kb. 1 éve egy meghatározó változtatás történt, a Pagerank számítás gyakorlatán.
A korábbiakban, egyes linkeken, nofollow attribútumot elhelyezve, befolyásolni lehetett a Pagerank értékek eloszlását, a portálok oldalai között.
“Spórolni” a fontosabb oldalak javára, a nem fontos linkeket nofollow-zva.
Ezt az algoritmuson történő módosítással megszüntették.

Matt felé azóta folyamatosan érkeznek, a változtatás okán – jogosan – felmerülő aggályok, amelyekre viszont már kénytelen kitérő választ adni, nem árulhat el több részletet a Google algoritmusának azon vonatkozásairól, hogy hogyan súlyozzák egyes linkek értékét eltérően, az oldal struktúrák egyes elemei és egyéb jellemzők alapján.

A szaknyelven Pagerank Sculpting-nak nevezett gyakorlat leggyakoribb alkalmazási módja az volt, hogy a site-wide szinten, azaz egy portál minden oldaláról (esetenként több százezer helyről) linkelt, tartalmilag másodlagos oldalakra (impresszum oldal, adatvédelmi nyilatkozat és hasonló oldalak) aloldalakról nofollow attribútumot helyez, megspórolva a tartalmilag fontosabb oldalak javára, némi “hőveszteséget” rajtuk :)

Voltak persze, olyan rossz alkalmazási formák is, ahol webmesterek, a nofollow attribútum szerepét alaposan félreértelmezve, komoly öncsonkítást végeztek az oldalaikon, lásd a Blogter SEO történetét.
Matt Cutts, a kérdésre, hogy miért kellett végül ezt a dolgot nyilvánosságra hozni, 1 évvel a változtatás után, a Blogter SEO történetéhez hasonló esetekkel magyarázta.
Sok webmester jelentős károkat okozott magának, rossz nofollow alkalmazásokkal.

De beszéljünk az aggályokról:
A leggyakrabban felmerülő kérdés a bejelentés óta, hogy blogok esetén milyen befolyást nyernek a Pagerank-re, a hozzászólásokhoz tartozó nofollow linkek.
Korábban nem jelentettek többet a Google számára, mintha sima szöveges tartalmak lennének.
A megváltozott értelmezés szerint, Pagerank számításban szerepet nyernek a nofollow linkek is.
Ugyan Pagerank érték továbbra sem örökíthető tovább rajtuk, viszont az az érték amit ezek a hivatkozások kapnának, nem spórolható meg  mesterségesen egy nofollowal olyan link hivatkozások javára, amit fontosnak tart a webmester.

Magyarán:  nofollow linkeken párolog a Pagerank, a szerző által preferált linkek kárára.

Például: egy blogbejegyzés oldalán, van 10 saját link, ami fontos és 120 darab olyan link amelyek a hozzászólók weboldalaira hivatkozó nofollow linkek (és a nofollow eredeti felhasználási célja alapján kerültek alkalmazásra a spammy linkek okozta károk elkerülésére) .
Mennyiben rongálhatja ez az adott URL-ről a portál további saját oldalaira továbbadott PR értéket?

És ez az a pont, ahol Matt Cutts már mellébeszélésre kényszerül.

Ugyan utal rá sok helyen a bejegyzésében, főleg az elején, ha kicsit figyelmesebben olvasunk, de nem mondhatja ki konkrétan, hogy a Google mára élesen elkülöníti egymástól, egyes linkek típusát, azok értékelését oldalakon belül is.
Danny Sullivan, többször próbát tesz a blogon, hogy konkrét választ kapjon blogbejegyzések hozzászólóinak nofollow-s linkjeinek a súlyára, sikertelenül.
(ő az egyik legnépszerűbb keresőmarketingről szóló magazin vezetője a Search Engine Land-é és vele beszélgetett Matt Cutts, az SMX konferencián, amikor nyilvánosságra hozta ezt a változtatást).

Tanulságként levonható mindenki számára, hogy mára sokkal jobban számít, a Pagerank számítás kapcsán, egy-egy link hivatkozás környezete, pozíciója, relevanciája, az adott oldalon, mintsem olyan egyszerű matematikai képletek alapján végzett következtetések, hogy hány link szerepel egy oldalon.

Exit mobile version