Mi az a Google Pagerank, miért emlegetett fogalom a keresőoptimalizálás fórumokon olyan gyakran, mennyiben befolyásolja a Pagerank egy oldal rangsorolását?
Nézzük honnan indult, mitől lett ennyire nevezetes és milyen fontosságot érdemes tulajdonítani a Pageranknek manapság.
Egy internetes kereső anatómiája – Google
Érdemes időben visszamenni néhány évet, amikor az azóta híressé vált két stanfordi egyetemista – Lawrence Page és Sergey Brin – egy prezentációban bemutatta az általuk megtervezett kereső működésének az elvét: The Anatomy of a Search Engine.
A dokumentumban összegezték és jellemezték az akkori aktuális helyzetet az internetes keresők működését illetően, azok hiányosságait, majd rátértek a Google bemutatására.
Két fontos tényezőjét emelték ki a rangsorolási algoritmusnak, a Pagerank-et valamint az anchor Textet mely mindkét dolog mai napig meghatározó szerepet tölt be a helyezéseknél.
Linkek = Szavazatok: Pagerank
- Egy olyan dolog volt a Google megjelenése előtt a korábbi keresők rendezési algoritmusaiban, amely a fontosságához viszonyítva nagyon jelentéktelen mértékben volt kihasználva, ez pedig a link hivatkozások vizsgálata és használata rangsorolásnál. Sergeyék az egyszerű “egy link, egy szavazat” elméletéből kiindulva találták ki a Pagerank algoritmust amellyel az egymásra hivatkozó linkek vizsgálatával egy 0-10 közötti skálán relatív fontossági értéket adnak weboldalaknak, a hivatkozó linkek alapján
- A másik, szintén a linkekhez kapcsolódó kiemelt fontosságú dolog, a linkekhez tartozó szöveges hivatkozások, szaknyelven Anchor Text-ek, amelyek a tartalmi leírásban, kulcsszavak társításában adnak lehetőséget a kereső motor számára, hogy külső link hivatkozások milyen szöveget, kifejezéseket tulajdonítanak a hivatkozott oldalhoz.
Az Anchor Text a saját jó felhasználhatóságán túl, a későbbi időkre, elmúlt 1-2 évre valamint napjainkra adott egyre több Pagerank algoritmus továbbfejlesztési lehetőséget (két példát említve: Tartalom-szenzitív Pagerank valamint Perszonalizált Anchor-Text értékek alkalmazása, utóbbi a napokban jelent meg szabadalomban)
PageRank képlet
A Pagerank számítás egy egyszerű képleten alapul, amely a weboldalra mutató linkeken, weboldalról történő hivatkozásokon és egy damping factor névre elkeresztelt 0 és 1 érték közötti arányszám használatával számolható. A damping factor valószínűsített “véletlenségi” arányszám, a hivatkozó linkekről érkező random látogató arányát feltételezi aki nem “tudatosan” érkezik és nem marad az oldalon, hanem máshol folytatja a böngészést. (általában 0.85 érték a használt érték damping factorként).
A képlet:
PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))
A felhasználok számára is elérhető/megtekinthető Google Pagerank érték a Google Toolbar-on többek között, az eddigiek során negyedévenkénti frissülések alapján változó értékekkel.
PageRank számítás változói
Nézzük a Pagerank képletében haznált változókat:
- PR(Tn) – weboldalra mutató külső hivatkozások
- C(Tn) – külső linkekre mutató hivatkozások amelyek osztanak a saját PageRank értékből a linkelt oldalak javára
- d – damping factor (fentebb már leírva), annyi kiegészítéssel még, hogy a képletből látható, ez az arányszám egyensúlyozza, hogy az érték csak fokozatos mértékben, arányosan növekedhessen és ne legyen könnyedén maximalizálható
( (1 – d) alapján minden lap kap egy minimális (0.15 PR értéket) hivatkozó linkek nélkül indulásakor.)
Pagerank példák részletesen leírva, vizuálisan szemléltetve
Az IPR Computing oldalán található egy részletes leírás szemléltető ábrákkal Pagerank “áramlását” sok-sok példán keresztül, hogyan oszlik meg ás áramlik az eredeti algoritmus alapján az egyes weboldalakon.
Felmerülő kérdések Pagerank kapcsán
Gondolatok a fent leírtakhoz
Először a saját véleményemet tenném hozzá a fent leírtakhoz:
teljesen biztosnak vélem, hogy ez a kezdeti fent leírt Pagerank számítás módosításokon esett át az idők folyamán és már nem csak ilyen egyenesen arányos tényezők alapján kerül kiszámításra.
A Google Pagerank a kereső sikertörténetének az egyik alappillére, de egyben a legérzékenyebb és legsebezhetőbb pontja is, ez derül ki abból, hogy egy ideje a leggyakrabban tárgyalt téma Matt Cutts spam ellenes csapatának, a fizetett linkek elleni offenzívája, büntetéssel való fenyegetések és média nyilatkozatok a webmasterek és SEO szakmunkások felé, hogy hagyjanak fel az ilyen jellegű link-buildinggel. Tehát minden bizonnyal sok kísérletezés és módosítgatás történik az algoritmuson és egyre kiemeltebbé válik linkek esetén a relevancia kérdése Pagerank számítása esetén is.
Matt Cutts a Librarian Central részére írt cikket érdemes elolvasni ennek kapcsán, ahol tesz egy utalást erre (relevancia is fontos)
Mennyire van befolyással a helyezésekre egy adott oldal Pagerankje
Gyakran tett kijelentés Google képviselői által, hogy a Pagerank csak egy a rengeteg tényező közül ami befolyásolja a weboldalak helyezését.
Ismét az iménti Matt Cutts cikkre hivatkoznék, ahol példaként Matt azt mondja, a Pagerank olyan esetben lehet előnyös például, ha a többi rangsorolási tényezőkben két oldal “döntetlenre áll”. Ilyenkor a magasabb Pagerankkel rendelkező oldal részesül előnyben.
(hozzátenném saját véleményem, hogy jelen pillanatban is ismerek olyan példákat még ahol a Pagerank és a kor együtt láthatóan kiemelt bizalmat és helyezést ad egy oldalnak, a tartalmát és a mögötte lévő weboldalak tartalmát és aktualitását összevetve oktalanul.)
Mindenesetre alacsony Pagerank nem kizáró tényező egy jó helyezés eléréséhez ezt elfogadhatjuk, számos példát ismerve.
(esetleges későbbi frissítések még várhatóak a cikken)
9 hozzászólás
LongHand
Ez újfent szép munka volt! ;)
Megmagyarázná valaki például, hogy a Google a fogfehérítés szóra miért azokat a találatokat hozza, amiket? Nagyon alacsony pagerank, szinte semmi sem linkel rájuk. Szerintem ez mutatja, hogy magyar nyelven mennyire könnyű spammelni a Google-t.
Megnéztem a találatokat, látom van elég sok fogorvosi és egyéb oldal fogfehérítéssel kapcsolatban, de talán mégsem olyan nagy a konkurenciaharc ebben a tekintetben még. Az azért nem igaz, hogy senki nem linkel rájuk. És spam jelleget sem láttam egyiknél sem (igaz nem sokáig vizsgáltam, de nincs ilyen jellegűk. Épp’ akkor lenne, ha tele lennének backlinkekkel). Első 1-2-t néztem.
Mosolyogj.hu elég rosszul van backlinkelve (fele mosolyogj, fele fogfehérítés az anchor texteknek és ennyi, szerenséjük van, hogy a többi oldal sem nagyon lett optimalizálva jól a fogfehérítés szóra)
(Ha esetleg arról van szó, hogy van egy oldal ami nem érted. miért van lemaradva, szívesen megnézem)
Ez viszont egy mestermunka, érdemes megtekinteni :D
A kínai “tömegtermék” gyártás ideológiája alapján, a szoláltatását is “tömegesen” kínálja :)
https://www.aikident.hu/fogfeherites.html
Erre a mutatványra még a 44-ik helyezés is nagyon hízelg? :)
Erre mondott Konrás egy jót. A Google hirdetéseit a konkurencia helyében ki lehetne használni egy jó kis site targeted campaign-re. Fogfehérítés 10%-kal olcsóbban. :)
Mennyi bevételük lehet a hirdetésből? Havi 20 Ft?
Éljenek a tartalmas oldalak! :)
[…] de túl sok munka van delayben. Nézzük mit termelt a múlt hét: ??rtam egy átfogó cikket a Google Pagerankről, egy a Google keres? sikertörténetéhez kapcsolódó fogalomról, aztán Web analitika […]
[…] Google Pagerank események kapcsán olvasgatom a fórumokat és a hozzászólások felerősítik azt a korábbi […]
[…] levonható mindenki számára, hogy mára sokkal jobban számít, a Pagerank számítás kapcsán, egy-egy link hivatkozás környezete, pozíciója, relevanciája, az adott oldalon, […]