Dinamikus weboldalak, dinamikusan változó URL-ek hátránya statikus oldalakkal szemben elég jól ismert jelenség keresőoptimalizálásban webmasterek számára.
A keresők könnyebben osztályoznak/rangsorolnak statikus URL-eket és hozzájuk kapcsolódó tartalmakat, ahol a rangsorolásnál kiemelten kezelt elemek – bizonyos szinten – állandóak: URL -Title – Description (esetlegesen még egyéb on-site elemek mint H1, H2 .. elemek az oldalon).
Ilyen linkeknek története lesz az első indexelés után, követhető az oldal tartalmának a frissülése, a rámutató linkek száma, időbeni változások, a külső linkek anchor text szövege amelyek mind komoly tényezők rangsorolásnál és segítenek kulcsszavak asszociálásában az adott weboldalhoz.
Ezzel szemben a dinamikus adatbázis alapú weboldalaknál (webshop, internetes kereső, tartalomkezelő rendszer, …), ahol a több dimenziós tömbökben rendezett adatok számtalan kimeneti oldalt képezhetnek (számtalan URL-el), sokkal problémásabb egy fix oldalstruktúra keretein belül kezelni az oldal megjelenését a kereső felé, mert a kereső csak állandóan változó URL-eket talál látogatásai alkalmával, kivéve a fődomaint és kapcsolódó néhány statikus oldalt, nincsenek fix pontok, fix címek amelyek alapján feltérképezhetné az oldalt azt ahol éppen a tartalmi lényege található az oldalnak.
Milyen megoldások alkalmazhatóak a dinamikus weboldalakon SEO szempontjából ->
Mi szükséges keresők részére egy weboldal hatékony indexeléséhez és analizálásához
- Állandó statikus URL-eket találjon a robot egy domain alatt (visszatérően is), kapcsolódó konstans kulcsszavakkal az aloldalak title-eiben, oldalhoz igazított description ami egyedi az oldalra vonatkozó legyen, ez alapján tud rangsorolni, viszonyítani más oldalak tartalmaihoz
- Az oldal könnyű gyors bejárásához jól felépített belső link struktúrával rendelkezzen
Mi a két – lehetséges – elkerülendő hiba dinamikus weboldalakon
Azonos TITLE tag több oldalon való előfordulása és azonos META Description szintén több oldalon, két olyan jelenség amely által a kereső duplikált témájú oldalakként definiáhatja az oldalakat, ezáltal a kiegészítő találatokba sorolhatja, ami nem sok jó esélyt jelent kulcsszavas találatokra.
F?bb szempontok – lehetőségek – dinamikus oldalak tervezésekor, optimalizálásakor
Fentiekben felsoroltam melyek a legelőnytelenebb szempontok dinamikus weboldalak kapcsán, tehát az oldalakat generáló script tervezésekor mire kell ügyelni: a generált oldal témájának megfelelően dinamikusan változtassuk a TITLE tartalmát a megjelenített eredményekhez kapcsolódó kulcsszavakat – fontosság sorrendjében – felsorolva benne.
META Description is egyedi legyen, a lehetőségek szerinti kulcsszavakat tartalmazva.
(ez a hiba statikus oldalak esetén is ugyanúgy előfordulhat és mindenképp’ kerülendő)
Egy nagyon fontos szempont marad még a változó URL-ek állandó URL-re való cseréje.
Állandó URL dinamikusan változó tartalmú oldalakhoz
Legfőbb dolog az állandó URL-ek használata.
Új portál tervezésekor könnyebben meghatározható még egy olyan URL struktúra kategóriákba rendezve (az is fontos, hogy az URL kulcsszavakban releváns legyen), ahol az URL-ek állandóak és míg a linkek tartalma változó, a
a MOD_REWRITE parancs segítségével egy azonos URL-re irányíthatunk változó végződésű dinamikus URL-eket .htaccessben.
A parancs használatát illetően nagy segítséget nyújt a Webconfs.com kiváló eszköze, amely bemutatja illetve elkészíti a scriptet ahogyan statikus URL-re irányíthatunk változó paraméterekkel rendelkező dinamikus URL-eket: URL Rewriting Tool