Site icon Longhand

Keresőoptimalizálás – Google szabadalom

Gyakran hivatkozok itt a blogban és egyéb fórumokon arra a google szabadalomra, amely a weboldalak rangsorolásáról szól és tekinthetnénk akár a google keresőoptimalizálási bibliájának is, érdekes módon mégsem hivatkoznak rá SEO fórumokon olyan gyakran, sejtésem szerint a többség nem is ismeri, csak a belőle levont tömör következtetéseket és kérdéseket, hogy pl. tényleg számít-e a domain lejárati dátuma és az hogy milyen hosszú időre regisztráltuk?
Ezért gondoltam úgy, jó lesz egy magyar nyelvű összefoglalót készíteni a szabadalomról.

Használati utasításként még annyit, hogy próbáltam némileg hű maradni az eredeti szöveg száraz hivatalos precíz struktúrájához is, de próbálkoztam kicsit olvashatóbbá tenni, remélem sikerült. A publikációban gyakran előforduló weboldal és dokumentum szavak többnyire egymás szinonímáiként értendőek.
A szabadalom irányelvet takar és természetesen nem tekinthető működési leírásnak, továbbá a google rangsorolási algoritmusának nyilván rengeteg egyéb nem publikált tényezője is van.

Következzen a leírás, idővel tervezek egy áttekintést is írni amely magyarázatokkal kiegészítve próbálja majd még könnyebben értelmezhetővé tenni a leírt irányelveket valamint leírja, mi az ami nem szerepel vagy nem hangsúlyozott (esetleg hiányzik) a publikációban, de fontos kihagyhatatlan tényező keresőoptimalizálásban.

Előzmények – dokumentum megjelenésének, életbe lépésének ideje

Megjelenés dátuma meghatározható több dolog alapján: úgy mint a dátum amikor a kereső első alkalommal indexelte a weboldalt, weboldal regisztrációja indexelésre (google addurl formra gondolnak nyilván), esetleg az a dátum amikor a kereső első alkalommal talál a weboldalra mutató linket egy külső weboldalról.

Egy további implementáció alapján a weboldal megjelenési dátuma meghatározható a domain regisztrációjának dátuma alapján is, ezen túl egy küszöbérték meghatározásával a minimum oldalak számát is lehet feltételhez szabni a dátumot, valamint a webserver által hozzárendelt dátum alapján. Fent említett valamint a meg nem említett egyéb technikák együttes alkalmazása használható fel egy kezdeti dátum meghatározásához.

A dokumentum megjelenési dátuma olyan helyzetekben játszhat fontos szerepet a weboldal rangsorolásnál mint pl. a backlinkek (weboldalra mutató linkek) száma által meghatározott értékelés.

Fenti szempont figyelembevételére adhat magyarázatot olyan példa amikor egy pár nappal korábban indexelt weboldal 10 backlinkje kerül összevetésre egy tíz éves web dokumentum 100 backlinkjével szemben. Ebben az esetben a 10 backlink értékesebb mint 100 backlink. Másik oldalról egy rövid időn belül nem általános, gyors tendenciával növekvő linkek száma esetén mérlegelnie kell a kereső algoritmusának az esetleges spam gyanúját is és helyén kezelni az ilyen szándékú mesterséges link népszerősítést.

Megjelenési dátum egyéb felhasználási pontja a linkek növekedésének időbeni átlagolása alapján való osztályozás amely értékelés mentén egy idősíkon belül gyakrabban linkelt dokumentum nagyobb osztályzatot kap.

Tartalmi frissítés gyakorisága

Rangsorolási szempont egy weboldal frissítési gyakorisága.
Eltérő osztályozással bírhat egy dinamikusan változó tartalmú portál egy statikus tartalommal szemben.
Differenciálni kell a változtatások mértékét méretek általi arányok által is, megkülönböztetetve terjedelmesebb dokumentumokat kisebb dokumentumokkal szemben.

Egy képlettel szemléltetve frissítési változó számolására egy példa: U=f(UF, UA):
f az összegzése a két változónak UF-nek ami frissítési gyakoríságot takar valamint UA-nak amely frissítési mennyiséget jelent, egy relatív értéket, a teljes tartalom mennyiségéhez viszonyítva, azon belül mennyi tartalom frissült. UF értéke többféle módon számítható, a frissítések között eltelt időt figyelembe véve, valamint egységnyi időn belül törtnt változtatások száma, stb.

Állandó keresések változó alanyokkal

Következő figyelmen kívül nem hagyható dolog az olyan lekérdezésekre vonatkozik amelyek állandóak a jellegüket és lekérdezések számát illetően viszont a lekérdezés alanya változó bizonyos időintervallum szerint, ilyenek lehetnek például világbajnokságok és egyéb kontinentális sport-események.

Dokumentumok aktualitása

Figyelemmel követendő szempont egy weboldal/dokumentum mennyire aktuális még illetve mennyire elévült információkkal szolgál, következő jellemzők felhasználásával: dokumentum készítésének (megjelenésének) dátuma, hivatkozó linkek számának időbeni növekedése , tartalom változása. Néhány dokumentum esetén a frissesség kiemelten fontos, mint pl. népszerű termékek és alkalmazások esetén a FAQ, azaz Gyakran Ismételt Kérdések, a kereső alkalmas kell legyen eldöntse, hogy melyik oldalon található dokumentum lehet a legaktuálisabb legautentikusabb és egyben legfrissebb.

A kereső elemzi adott weboldalak, különböző keresési kifejezésekre való előfordulási fokát és amennyiben az adott weboldal kifejezetten sok kulcsszóra előfordul a lekérdezésekben ez lehet spam jellegű tartalom jele és viszonylagosan kisebb minősítést kaphat egyéb szűkebb kulcsszó készletre fókuszáló dokumentumokkal szemben.

Link jellemzők

Néhány faktor amely a weboldalra hivatkozó linkek alapján befolyásolhatja a weboldal rangsorolását:

– a linkek alapján történő értékelés viszonyitási pontjai azon dátumok amikor adott weboldalra hivatkozó link megjelent illetve amikor egy link hivatkozás megszünt.

– fenti idő változók felhasználásával követhető a weboldalra mutató linkek esetlegesen növekvő illetve csökkenő tendenciája,

utóbbi esetében jelezheti adott dokumentum elévülését, ellenkező esetben pedig a növekvő tendencia jelenthet egy kiemelt aktualitást az adott weboldalnak minden egyéb értékelési szempont párhuzamos figyelembevételével.

– Egy külön implementáció szolgálhat a weboldal linkjeinek időbeni gyarapodásának követésére. A robot követi az utóbbi n napban szerzett új linkek számát a dokumentum megjelenésének dátumához viszonyítva y% értékben.

Illusztrációképpen:
legyen y=10, A és B két weboldal az illusztráció tárgya, amelyek mindektten 100 nappal ezelőtt lettek indexelve. A oldal esetében a linkek 10%-a kevesebb mint 10 nappal korábban lett jegyezve míg B oldal esetében az összes link több mint 10 napnál régebbi, ebben az esetben a metrikus (időmértékes) eredmény 0.1 A oldal javára B 0.0 ellenében. Ez a metrikus jellemző többféleképpen alkalmazható a továbbiakban.

Linkek jelentősége egyéb módon is értékelhető. Például a linkek közül melyek – bizonyos osztályozási szempontok alapján – megbízható forrásból származó linkek (például állami/kormányzati üzemeltetésű portálokról mutató linkek nagyobb értéket képviselhetnek (.gov)). Milyen jelentőségű dokumentumok hivatkoznak az oldalra, valamint egyéb szempont, hogy milyen aktualitással bíró és mennyire naprakész dokumentumok hivatkoznak rá (milyen gyakran frissített, stb.)

Dokumentum aktualitásához felhasználható tulajdonság lehet a weboldalra mutató linkek “életkora”, a korábbi és újabb linkek arányának összehasonlítása.

Anchor Text

A weboldalra mutató linkekhez tartozó szövegek – anchor textek – változásai indikátorai lehetnek adott weboldal tematikus változásainak teljes mértékű változás esetén feltételezhető egy tulajdonos csere vagy teljes változtatás is.

Előző bekezdéseben vázolt jelenség esetén, a weboldal tartalmi és/vagy tulajdonos változása következtethető a weboldal lapjainak szignifikáns változásához és ezek után az ennél korábbi dátumu linkek értéke leértékelhető a továbbiakban.

Weboldal forgalma

Weboldal forgalmi statisztikái alapján való rangsorolási szempontok egyike a látogatottsági statisztikák feldolgozása időmértékes változókat felhasználva.
Radikális forgalom visszaesés jelentheti egy dokumentim aktualitásának elmúltát esetleg másik hasonlódokumentum által okozott népszerőség vesztést.

Időszakos illetve szezonális népszerőséget élvező weboldalak esetén a ciklikusan ismétlődő népszerüségi periódusok felismerésére használhatóak egyéb algoritmusok úgy mint napi látogatottsági statisztikákat összehasonlítása utóbbi x nap átlagos látogatottsági statisztikáiva, ahol x értéke lehet 30 nap tehát egy hónapos statisztika, de esetleg x=365 egy hosszabb időtartamot, éves periódusokat mérve.

Külön implementációt kap a “reklám-forgalom” mérése weboldalak kapcsán, úgy mint reklámozott oldalak “minősége” (amazon.com és népszerűbb oldalak nagyobb értéket képviselnek ilyen tekintetben), egyes hirdetések átkattintási arányai (látogatók száma/kattintások reklámokra az oldalon)

Látogatói statisztikák

Szempont az osztályozásban, hogy az adott weboldal hány alkalommal lett kiválasztva adott kulcsszó találati eredményei közül a többi weboldallal szemben a felhasználók által. (magyarán hányszor klikkeltek többi találat ellenében az oldalunkra)

Látogatók által az oldalon eltöltött idő indikátora lehet, hogy adott topikokban, adott kulcsszavak és keresések kapcsán mennyire releváns, mennyire aktuális és figyelemre érdemes.

Domainhez kapcsolódó információk

Domainhez kapcsolódó jellemzők mint lejárat dátuma mutathatnak jeleket a tulajdonos szándékát illetően a domain-el.
Míg spammerek rövidtávú célokra inkább regisztrálnak rövidebb időtartamra domaineket míg komolyabb szándékra felhasznált neveket akár lefoglalhatnak 10 év távlatában is előre a domain regisztrációs szabványok alapján a tulajdonosaik.

Figyelemre méltó szempont lehet még a domain tulajdonos információk állandósága vagy gyakori cserélődése, a szerver melyre a domain nameserver beállításai mutatnak mennyire jó “előéletű” vagy mennyire spam oldalak kiszolgálására szolgál és szolgált a korábbiakban.

Exit mobile version