Site icon Longhand

“Kulcsszó optimalizálás”

Túl vagyunk az idei, 2009-es Internet Hungary -n is, amelynek az első napján, a SEO: tipikus hibák című beszélgetésben vettem részt.
A beszélgetést Konrád vezette, Bánó és én válaszoltunk a feltett kérdésekre.
A beszélgetés jól sikerült, a közönség soraiból is sokeresk kérdés hangzott el, ez külön öröm, köszönet azoknak akik megtiszteltek az érdeklődésükkel!
(Blumi az üvegfal mögül lefotografált minket, köszi Imi!).

~30 kérdés volt, ezekből kiemelek néhány érdekesebbet a jövőben itt a blogon.
Jelen poszt, azzal a hibás szemléletmóddal foglalkozik, amely mentén a keresőoptimalizálást egy meghatározható számú kulcsszó halmazra alkalmazott “kulcsszó optimalizálás” -nak tekintik sokan, nem ritkán csupán egy kifejezésben gondolkodva.
Vannak fontos kulcsszavak, kifejezések, amelyek külön fókuszt kapnak optimalizálás során, de kifejezés típusokra és nem meghatározott kulcsszavakra optimalizálunk elsősorban.

Konrád, a beszélgetés közepe táján egy Suzuki autókereskedő ügyfél szerepébe bújt és az ügyfelek által gyakran jellemző megközelítéseket használva kérdezett.

Első kérdése valahogy így szólt:
vállalnám-é azt a feladatot, hogy Suzuki szóra, Google találati lista első helyére juttatom az oldalát.

Amennyiben a megkeresés kizárólagos tárgya, a Suzuki szóra való első helyezés, akkor tisztelettel köszönöm a bizalmat, de a válaszom NEM.

Az ilyen vállalással kapcsolatos elvi problémákat figyelmen kívül hagyva, vizsgáljuk meg a gyakorlati értékét a kitűzött célnak.

Vessünk egy pillantást Suzuki keresésekre, a Google Adwords kulcsszó-kereső eszközével.

4% azon keresések aránya, ahol kizárólagosan a Suzuki szót írja be a felhasználó.

Aki ismeri egy kicsit alaposabban a felhasználói intenciók alapján csoportosítható keresés típusokat, az azt is tudja, hogy még ennek a 4%-nak is a meghatározó része navigációs keresés lesz jellemzően, egy csak a brand nevét magába foglaló keresés esetén.
Egy konkrét weboldalra irányuló keresés, magas arányú visszatérő-látogatóval.
Lehet erőszakosan pozícióra törni általános kompetitív kifejezésekre, amennyiben saját érték nem kapcsolható hozzá, az semmit nem fog érni.
Lesz napi 120 látogatónk toronymagas lepattanási aránnyal. (ajánlott olvasmány: a Google kereső és a brandek)

Sokkal szerencsésebb irányvonal az, amikor a keresések másik 96%-át törekszem kiszolgálni előbb, minőségi tartalommal és szolgáltatásokkal a látogatók keresési szokásaihoz igazodva, amely után esetleg megillet az asszociáció az elsődleges kifejezéssel, a brand nevével.

Kicsit elszakadva a Suzukitól,
analitikában, napi többszázezres keresőforgalmat van szerencsém követni, több oldal statisztikáját összesítve.
Több tucat TOP kifejezés Google 1. helyezéssel járó forgalmát látom.
A legkeresettebb szavak között is nagyon-nagyon kevés azon szavak aránya, amelyek napi 100-200 egyedi látogatónál többet szállítanak.
Igazán long-tail témákban, jól optimalizált oldalaknál, az ilyen kifejezések forgalma, nem éri el, a teljes organikus keresőforgalom fél százalékát sem.
(Itt most figyelmen kívül hagyom a honlap/brand nevére kereséssel érkező látogatókat)

Konrád következő kérdése az volt, hogy jólvan, de akkor hány kulcsszóra optimalizálunk?

Kifejezés típusokban gondolkodjunk. Az már számszerősíthető, talán minden téma esetén, hogy hány csoportra lehet szegmentálni azokat a kifejezés formákat, amelyekre célzunk elsődlegesen, amelyekben – előzetes vizsgálgatás nélkül is egyértelmű, hogy – a legsűrűbben előforduló elemek a gyártó egyes autó típusai lesznek, egy autókereskedés oldala esetén. Ezek azok a brand nevet tartalmazó kifejezések amelyek kiemelten értékesek.
Példákat mondok, előzetes kutatások nélkül: autó típusra keresés (brand + modell), autó típushoz kapcsolódó információkeresés, árkeresés, típushoz kapcsolódó alkatrészek keresése, lokalizált keresés desztináció meghatározásával a kereskedés(ek)re, tesztvezetés lehetőség keresés, szerviz információkra vonatkozó keresés…
Mindegyik típus esetén, a prioritásokat az ügyféllel egyeztetve, meghatározhatóak az elvárások, hogy nagyságrendileg mit várunk az együttműködéstől.
És a fenti megoldás alkalmazható a 10.000 terméket forgalmazó webshop, 30.000 szállást listázó szálláskatalógus és egyéb nagy adatbázisokon működő portálok esetén is.

A webanalitikához hasonlóan, a SEO esetén is elsődleges kritérium, hogy megtanuljon az ember szegmentálni, relációkban gondolkodni, különben favágás lesz a vége.

Exit mobile version