Site icon Longhand

Rangsorolási faktorok keresőkben

google-rangsorolas.JPG A SEOmoz portál 37 SEO szakember közreműködésével készített egy listát, amely fontossági sorrend szerint rendezve tartalmazza a legfontosabb rangsorolási tényezőket keresőkben. Nagyszerűen összeszedett lista, olyan amit érdemes jó helyen tartani és visszatérően amikor szükség van rá átolvasni mindig, hogy egy fontos szempontot se hagyjunk figyelmen kívül keresőoptimalizálás terén a weboldal készítése vagy utólagos optimalizálás során.
A jellemzők leírása során alkalmanként idézem a megkérdezett szakemberek véleményét időnként a saját gondolataimat teszem hozzá. (A zárójelben felsorolt értékek közül első az átlagpontszám a második az adott kérdések kapcsán a pontozások egyöntetűségének arányát jelöli)

Kulcsszavak

Kulcsszó használata a TITLE tagban

– kiemelten fontos (4.9/0.4)
Legfontosabb tényező oldal belső optimalizálásánál, hogy a célzott kulcsszó, kulcsszavak az oldal TITLE elemében szerepeljenek. A keresőoptimalizálási fontosságán túl meghatározó szerepe lehet abban is, hogy a találati listában oldalunkra essen a felhasználó választása, a külalakra is fontos ügyelni.

Kulcsszó használata a BODY részben (oldal szöveges tartalmában)

– magas priorítású (3.7/1)
Az oldalon olvasható, látható szöveges tartalom is tartalmazza a kulcsszavakat.

Kulcsszavak relevanciája a BODY TEXTel

– magas priorítású (3.7/1)
Kulcsszavak relevánsak legyenek az oldal témájával.
Nem árt néha a kulcsszavak szinonímáit is használni. Valamilyen szinten a kereső képes kontextus alapján is értékelni az oldalt.

Kulcsszavak használata a H1 tagban

– magas priorítású (3.3/1.1)
Releváns legyen az oldal témájával.
Aaron Wall szerint amennyiben túlzottan egyezik a TITLE-el és az ANCHOR TEXT-el, az nem túl szerencsés.

Kulcsszó használata domain névben

– mérsékelten fontos (3/1.2)
Amennyiben a domain teljes mértékben egyezik a kulcsszóval az kiemelten nagy értéket tulajdoníthat rangsorolásban az oldalnak. Több kulcsszó előfordulása esetén legjobb kötőjellel való elválasztás, de ne nagyon legyen egynél több kötőjel felhasználva ez csökkenthet az értéket meg a túl hosszú domain sem nagyon szerencsés választás.

Kulcsszó használata URL-ben

– mérsékelten fontos (2.8/1)
Célzott kifejezések az URL-ben (mint pl. keresooptimalizalas.com/kulcsszavak) Ben Pfeiffer szerint nagyon hatékonyan működik a Yahooban, de Google által is “kedvelt” dolog.

Kulcsszavak használata H2, H3, Hx tagokban

– mérsékelten fontos (2.8/0.9)
Túlzott TITLE-el és ANCHOR TEXT-el való azonosság itt is hátrányos lehet, de egyébként a megfelelően kiemelt jól formázott szöveg a jó helyezés javára szolgál.

Kulcsszavak használata képek ALT és TITLE tagjaiban

– mérsékelten fontos (2.6/0.8)
Egyes szakértők szerint képkeresésben való helyezéseket javítja, de globális keresésben nem, egy másik szakértő említi, hogy lokális keresésben talált már olyan oldalra amely csak a kép ALT tagjában és címében tartalmazta az adott kulcsszót, amelyre a találat született.

Kulcsszavak STRONG és BOLD elemekben

– mérsékelten fontos (2.3/1)
Google esetén már nem bír olyan nagy priorítással, inkább az MSN algoritmusában, de hasznos kiemelni a fontosabb elemeket, míg az azt szolgálja, hogy az olvasó jobban tudjon tájékozódni a szöveges tartalommal és nem rontja a szöveg látványát.

Kulcsszavak a META DESCRIPTION-ben

– mérsékelten fontos (2/1.1)
Fontos dolog, hogy tartalmas legyen, jól leírja az oldal témáját és minden lapnál egyedi legyen a description.
Egy jó leírás növeli a keresőből a CTR-t, tehát az átkattintások arányát is.

Kulcsszavak a META KEYWORDS-ben

– alacsony fontosságú (
Yahoo keresőben jó találatok szerezhetőek az elgépelt kulcsszavak használatával. Googleben szinte egyöntetően úgy gondolja a “SEO bizottság”, hogy egyáltalán nincs már jelentősége a használatának.

Oldal jellemzői

Link népszerőség az oldal belső link struktúrájában

– kiemelten fontos (4/0.9)
Belső linkek ideális struktúrája fontos, hogy mind a kereső mind a felhasználók el tudjanak igazodni az oldal tartalmán és alkalmazkodjon a belső linkek struktúrája az oldalak egymáshoz viszonyított relatív fontosságához.

A külső oldalakra mutató linkek minősége és relevanciája

– magas priorítású (3.5/1)
Egybehangzóan elismerik a fontosságát. Főleg új oldalak esetén pozitív dolog, segít a keresőnek besorolni az oldal témáját esetlegesen.
(Nemrégiben egy google szabadalomban arról is olvastam, hogy magas minősítéssel bíró oldalakra mutató affiliate linkek is előnyösek lehetnek)

Weboldal kora

– magas priorítású (3.4/1.2)
Régebbi weboldalak sokkal nagyobb bizalmat kapnak rangsorolásnál.
Saját véleményem szerint néha sajnos túlzottan is.

Szöveges tartalom mennyisége

– magas priorítású (3.2/1.2)
A vélemények megoszlottak, de a többség szerint lehet jelentősége, valamint Aaron Wall említette, hogy a nagy számú azonos méretű oldalak SPAM gyanúra adnak okot a Google, ez a blog rangsorolási szabadalomban is szerepel.

Szöveges tartalom minősége

– magas priorítású (3/1.3)
“Content is king”, jó tartalom meg mégjobb. Kérdéses milyen szinten tudja mérni a kereső ezt a jellemzőt algoritmikusan, de biztos vannak rá eszközök, külső linkek és egyéb jellemzők vizsgálata alapján.

A dokumentum hierarchikus és struktúrális elrendezése

– mérsékelten fontos(2.8/1.1)
Tartalom megfelelő formázása, jó felépítése, struktúráltsága.

Frissítések gyakorisága

– mérsékelten fontos (2.4/1.1)
Számomra meglepő módon csak egy szakértő említette a 37 közül, hogy ez függhet oldal típusától, jellegétől is. Blogok esetén pl. lehet, hogy fontosabb.
Legtöbben 7-8 éves oldalaikat említették amelyek sok-sok éve nem lettek frissítve, de most is ugyanolyan jó helyezéseket kapnak. Ajánlom a keresőoptimalizálási bibliát, azaz a Google rangsorolási szabadalmát ennek a kérdésnek a bővebb tanulmányozására.

/ jelek száma URL-ben

– mérsékelten fontos (1.9/1)
Ne legyen 2-3-nál több mert az ronthat a minősítésen.

Grammatikai minőség – helyesírás

– mérsékelten fontos (1.8/1)
Érdemes ellenőrizni az elírásokat, nyelvtani hibákat mert ez is tartalom osztályozásának a rovására mehet.

W3C HTML validation

– mérsékelten fontos (1.4/0.6)
Vélemények megoszlanak, de minden esetben érdemes validatorral áttekinteni az oldalt, Nekem is segített már néhány esetben magyarázatot adni érthetetlen jelenségekre, hogy a weboldal kódjában rámutatott a súlyos szintaktikai hibákra (rosszul lett lezárva egy elem pl.)

Oldal és domain tulajdonságai

Link népszerőség

– kiemelten fontos (4.4/0.9)
Oldalunkra mutató linkek száma és azok minősége az egyik legkiemeltebben fontos szempont a rangsorolásban.

Weboldal életkora

– magas priorítású (4.1/1.1)
A google szabadalom ezt weboldal életbelépési dátumáként nevezi meg, az a dátum amikor első alkalommal megtalálta a keresőrobot a weboldalt ls az azóta eltelt idő. Sok tekintetben figyelembe veszi és felhasználja a méréseknél.

Oldalra mutató – külső – releváns linkek száma

– magas priorítású (3.9/1.1)
Nemcsak a linkek száma és minősége, komoly meghatározó tényező, hogy az oldalunkra linkelő oldal tartalma mennyire releváns a mi oldalunk tartalmával.

Releváns linkek háttere

– magas priorítású (3.9/1.1)
Előző gondolatok mentén továbbhaladva a ránk linkelő oldal milyen arányban kap hasonlóan releváns találatokat saját témájában

Új linkek aránya

– magas priorítású (3.5/0.9)
Több idő tényező szerint értékeli a linkek időbeni növekedését a Google amely részletesen le van írva a már említett rangsorolási szabadalomban.
Gondoskodni kell a folyamatos link-buildingről, új linkek szerzéséről egyenletesen, nemcsak a wevoldal indulása idején.

Anchor textek és Title által meghatározott elsődleges témához kapcsolódó relevanciája az oldal tartalmának

– magas priorítású (3.1/1.4)
A kereső elsődegesen az linkekhez tartozó anchor textek és az oldal Title alapján állapítja meg az oldal elsődleges keresési témáját. Ehhez a témához viszonyítva mennyire releváns tartalommal bír az oldal szöveges tartalma.

Oldal látogatói statisztikái: oldalon eltöltött idő, átkattintási arányok, direkt forgalom, könyvjelzők

– magas priorítású (2.8/1.3)
Google Analytics-et használó weboldal vagy Google Toolbart telepített felhasználók esetén a Google bepillantást nyerhet, hozzáférhet elég sok statisztikai adathozlátogatókat illetően, úgy mint oldalakon eltöltött idő, hányan bookmarkolták az oldalt, rangsorolási szempontok az átkattintási arányok, hány alkalommal lett kiválasztva az oldal a kereső találataiból a többi találattal szemben.

Algoritmuson kívüli, humán erőforrásokat felhasználó minősítés a Google által

– mérsékelten fontos (2.8/1.3)
Párszor már nyilvánosságot kapott, hogy a Google körülbelül 10.000 embert alkalmaz a világ minden részéről félhivatalosan a keresési találatok manuális ellenőrzésére, ha valamelyik találatot nem tekintik oda valónak akkor azt jelezzék, egy saját erre kialakított felületen keresztül. A Google belső munkatársai is jelenthetnek keresési bugokat az arra fejlesztett Buganizer rendszeren keresztül.
Ennek ellenére hivatalosan annyit erősítettek meg csupán, hogy valóban lehet jelenteni hibákat, de kézzel nem nyúlnak bele a találatokba, hanem az algoritmus vonatkozó hibáit vizsgálják meg ilyen esetekben és próbálják javítani. Matt Cutts egyik nyilatkozatában azt mondta, hogy maximum a képi találatokba nyúlnak bele, például ha az személyiségi jogokat sértően más nevet tüntet fel egy egy képhez társítva, mint a valós személy neve.

Domain típusa (.edu, .gov, .com, …)

– mérsékelten fontos (2.6/1.2)
Ismét a szabadalomra hivatkozva, szerepel benne egy olyan pont amely szerint állami és egyetemi linkek esetleg magasabb minősítést kaphatnak.

Oldalak-tartalom gyarapodása

– mérsékelten fontos (2.5/1)
Frissítések gyakorisága és mennyiségének jelentősége eltérő jellegű portálok esetén eltérő módon mért dolog véleményem szerint.

Weboldalra való rákeresések száma a keresőből

– mérsékelten fontos (2/1)
Néhányan nem tartják kizártnak a jelentőségét, a szakértők többsége vagy azt válaszolta hogy fogalma sincs róla, hogy reális rangsorolási szempont lehet-e.

Google Webmaster Central-ban való hitelesítése az oldalnak

– alacsony fontosságú (1.3/0.7)
Inkább gyakorlati haszna lehet mint rangsorolási.

Bejövő linkek tulajdonságai

Anchor Text

– kiemelten fontos (4.4/0.8)
Néhány kivételtől eltekintve legtöbben egységesen a legfontosabb tényezőnek tartják.
A sikeres google bombing akciók bebizonyították, hogy nagyon fontos tényező a kulcsszavas helyezésekben.

Linkek minősége

– magas priorítású (3.6/1.3)
A fizetett linkek elleni harc bizonyítja a jelentőségét.

Linkek tartalmi relevanciája oldalunk tartalmával

– magas priorítású (3.5/0.9)
Oldalunk témájához hasonló témájú oldalakról a linkek sokkal többet érnek.

Linkek közösségi oldalakon való relevanciája

– magas priorítású (3.5/1.2)
Ugyanaz mint az előző pont csak a ránk linkelő oldal vizsgálatában.

Link életkora

– magas priorítású (3.2/1.1)
Hasonlóan a domain életkorához a linkek életkora is fontos, minél régebbi annál többet ér.

Link szöveges jellemzői

Link szöveges jellemzői már ki lettek fejtve egy korábbi kérdés kapcsán.
Ahol csak lehet kerülni kell a ‘kattints ide’ jellegű linkeket és link tartalmával releváns szavakat kell elhelyezni a szövegben.

Domain típusa

Ez is ki lett tárgyalva egy korábbi kérdésben. A google szabadalom bizonyos link kiterjesztéseknek nagyobb jelentőséget tulajdonít.

Link PageRankje

– mérsékelt jelentőségű (2.4/1)
Köztudatban elég fontos tényező, hogy minél nagyobb PageRankkel rendelkező linkek mutassanak oldalunkra ezáltal a mi PageRankünk is arányosan javul, érdekes módon itt alul értékelték egységesen a megkérdezett szakemberek a jelentőségét.

A teljes angol nyelvű anyag elérhető itt: Google Search Engine Ranking Factors


Tanulni vágyóknak további információkért érdemes megnézni a SEO gyűjtőoldalt, illetve az ajánlott tanfolyamokat, oktató anyagokat bemutató oldalt.

Exit mobile version