Site icon Longhand

TrustRank algoritmus

Jeremy írta, hogy szívesen olvasna Trustrankről, a sok Pagerank téma között. Ennek próbálok eleget tenni az alábbi sorokban, néhány szóban bemutatva az elképzelést, a linkelt szabadalomban és a PDF formátumú dokumentumban részletesebben is tanulmányozható.

A TrustRank algoritmus a spam jellegű tartalmak, értéktelen weboldalak, minőségi tartalmaktól való leválasztásának a céljából lett megalkotva három szerzője által, köztük a magyar származású Gyöngyi Zoltánnal. (Letölthet? angol nyelvű TrustRank leírás: TrustRank PDF, későbbi TrustRank szabadalom).
Érdekessége a történetnek, a Trustranket a Yahoo! számára jegyezték a szabadalmi hivatalban, de több ízben hivatkozik a Pagerank algora amely a Google büszkesége, valamelyest tekinthet? a Pagerank továbbgondolásának.

A TrustRank érték hasonlóan a Google Pagerankhez, link hivatkozások alapján kerül kiszámításra, a különbség:
a Pagerank számítás demokratikus, adott képlettel, szubjektív tényezőket nélkülözve működik (illetve emígy működött korábban, de mára változott a helyzet szerintem, ld. később), a TrustRank, “manuálisan” megbízhatónak definiált oldalakat forrásként megjelölve ad kiindulási pontot a számításhoz.
Érthetőbben: TrustRank esetén a keresőben bizonyos elvek alapján kiválasztásra kerülnek olyan webes források amelyek megbízhatóak és ezen oldalak link hivatkozásaiból kiindulva kapnak TrustRanket hivatkozott kapcsolódó weboldalak. Olyan forrás oldalak megjelölésére gondolnak a szerzők amelyeken sopk link hivatkozás fedezhet? fel és valamelyest rajtuk keresztül minden kategóriájú weboldal elérhet?… (Ugyan nem említik, de gondoljunk pl.a Dmoz-ra vagy Yahoo katalógusra).

Google Pagerank könnyen növelhet? aktív spameléssel, backlinkek kitartó gyűjtésével.
Minden backlink növeli az oldal PR értékét, persze nem egyenl? arányban, de nincsenek negatív tényezők a végs? összeg kiszámításánál, egy pontgyűjt? játék, ahol minden újabb kapott linkért jár valahány pont ami növeli a Pageranket bizonyos arányban.
TrustRank esetén léteznek a már említett kiindulási pontok “megbízható weboldalak” ezekből a kiindulási pontokból származtatott érték a TrustRank.

Bennem felmerült már többször és most a TrustRank írásokat olvasva újra átgondoltam, hogy a Google a jelen Pagerank algoritmusában már használ egyéb “szubjektív” és egyéb új tényezőket a számításnál és nem sima “pontgyűjtés” már, hanem vannak olyan elemek, amelyek dinamikusan befolyásolják a végs? értéket, időbeni tendenciák mérése, erős Pagerankkel rendelkező backlinkek aránya rosszabb minőség? backlinkek arányával
(így történhetett pl., hogy áprilisi Pagerank update során egy weboldalam 4-es PR-t kapott 3 backlinkkel).

ps.: Gyöngyi Zoltán oldalán több rokon témájú tanulmány olvasható.

Exit mobile version