Site icon Longhand

Keresőoptimalizálás vs keresőhirdetés

Ismétlődően előkerül az örök téma: melyik hatékonyabb, melyik a “fontosabb”, SEO vagy a keresőhirdetés.
Mi ér többet? Az organikus találatok vagy a fizetett hirdetések?
Magam is néha beszállok vitatkozni, megfeledkezve arról, hogy a keresőoptimalizálásnak merőben más szerepe lehet mint a ppc kampányoknak, így a kettő értékét talán nem is érdemes egy mérlegre tenni.
Legutóbb az Onlinemarketing blog egyik bejegyzésének a kommentjeiben került elő a téma, de nem lett kibontva igazán, gondoltam érdemes egy újabb bejegyzést szánni neki.

A konverzió arányok alapján való összehasonlításról már beszéltünk a PPC vs. organikus találatok című bejegyzésben.
Most leírom, hogy melyiket hol tartom fontosabbnak: hol hasznos vagy pótolhatatlan a keresőhirdetés a véleményem szerint és hol érdemel sokkal nagyobb figyelmet a SEO.

Én a PPC jelentőségét és pótolhatatlanságát a promócióban, új termék vagy szolgáltatás bevezetésében, brand építésben látom elsősorban.
Két végletet írok le, a kettő között még rengeteg fokozat van természetesen, a két példával csak a keresőhirdetés és keresőoptimalizálás szerepánek a különbségét szeretném érzkeltetni.

Amikor felesleges keresőoptimalizálásban gondolkodni

Nézzünk egy példát. Magyar cég, itthon eddig ismeretlen olasz vázát kezd forgalmazni magyarországon.
Kint már népszerű brand, itthon szinte senki nem ismeri. A cég interneten is szeretné elkezdeni a termék népszerősítését, míg a terjesztői hálózatát építi a magyar piacon.
No, ilyenkor mit érdemes tenni?
Optimalizálni a termék tervezett weboldalát piros váza, zöld váza, különleges váza, olasz váza kulcsszavakra?
Nem tűnik túl értelmes ötletnek ugye, még ha a kulcsszavas példa sarkított is egy kicsit.
A célzott kulcsszavas hirdetések viszont nagy jó lehetőséget adnak (Adwords, Etarget), hogy promotáljuk az oldalt olyan kulcsszavak és kifejezések mentén amelyek a termék honlapjának a témáján túl mutatnak, viszont kapcsolódó témájuk okán a célközönségnek szólnak.
Csak néhány gyors példa: ajándék, lakberendezés, virág, virágbolt+ az ezekhez kapcsolódó megannyi kifejezés…
SEO munkával ilyen széles spektrumon nem lehet megjeleníteni az oldalt. Illetve megoldható plusz tartalom építéssel és sok nehéz munkával, de értelmetlen, spam jellegű rossz megvalósítás.

Webshopok, utazási oldalak, nagy portálok: havonta százezreket keresőhirdetésre, SEO helyett

A másik végletről is ejtsünk néhány szót, amikor a PPC szolgáltatókat teljesen oktalanul gazdagítják főként nagyobb méretű portálok.
Léteznek olyan webshopok, ingatlanos portálok, utazási oldalak, …, ahol havi szinten olyan összegeket költenek el vásárolt forgalomra, amely durván fedezné az egyszeri SEO díjat, amellyel jelen forgalmuk kétszeresét-háromszorosát érhetnék el esetenként néhány durván “aluloptimalizált” site esetén.
(ismerek olyan portált amely régi ismert hazai online üzlet (webshop jellegű…) és nem szerepel a google indexben, mert valami tévedés okán bekerült a META noindex parancs a fejlécébe! nem vicc!)
Túl azon, hogy az organikus találatokra való átkattintási arány 70%-os a PPC hirdetések ellenében a kereső találati oldalon, a SEO ára nem összevethető a PPC hirdetések árával, töredéke annak. A példaként említett portál típusoknál a PPC csak tuning lehet, csak kiegészítés, megerősítés a gyenge pontokon, de a jól optimalizált oldal révén érkező keresési találatokból származó látogató kell legyen a forgalom motorja, ahol nem így megy, ott hatalmas pénzszórás történik.

Exit mobile version