Keresőoptimalizálás

Összefoglalás a keresőoptimalizálás fázisairól és teendőiről.

(a fontosabb algoritmus frissítéseket külön aloldalon foglalom össze: Google algoritmus frissítések)

SEO előkészületek

A SEO munka ideális esetben már a weboldal fejlesztése előtt elkezdődik. Fontos keresőoptimalizálás eredményességét befolyásoló szempontok közé tartozik egy ideális tárhely kiválasztása, jó domain névválasztása is. Alkalmanként szükséges a konkurencia weboldalainak az alaposabb elemzése is.

Konkurenciaelemzés – kulcsszavak és kifejezések elemzése

Fontos teendő egy optimalizálási feladat elvállalása előtt elemezni hogy az oldal célzott kifejezéseire, kulcsszavaira mekkora a konkurencia a keresőkben, melyek a reálisan elvárható, vállalható és elérhető célkitűzések.
Minden egyes keresőoptimalizálási feladat eltérő súllyal bír.
A legalapvetőbb szempontok a konkurens oldalak és a feladat súlyának elemzése kapcsán:

  • Konkurens weboldalak autoritása és külső hivatkozásai.
  • Tartalma és struktúrája mennyire keresőbarát.
  • Milyen szinten szól globális vagy lokális közönségnek az oldal?
    Nemzetközi általános tartalommal rendelkező portált teljesen más feladat keresőkre optimalizálni, mint egy kisebb nemzet nyelvén íródott tematikus tartalmú egy témára fókuszáló portált.
  • Mennyire alkalmazható az optimalizálandó oldal témáján a keresőmarketingből ismert Long Tail elmélet, amely általánosságban nagyon jól vonatkoztatható a kulcsszavas keresésekre is.

(Kulcsszó kereső eszközök)
A Google idővel egyre több szolgáltatással bővíti meglévő és új alkalmazásaiban a kulcsszó keresés és kiválasztás lehetőségeit, a Google Insights for Search, Google Trends és Google Adwords Keyword Tool alkalmazásokban.

 

Keresési tanulmányok – felhasználók keresési szokásai

Keresőoptimalizáláshoz szükséges látásmód kialakulásához nélkülözhetetlen a keresők felhasználói szokásainak az ismerete és megértése, hogyan keresnek a felhasználók és hogyan tekintik át a keresők találati oldalait.

On-page optimalizálás

Site struktúra

Az oldal URL struktúrája legyen inkább FLAT stílusú, horizontálisan rendezett URL architektúra, lehetőség szerint ne legyenek 3-4 alkönyvtárnál mélyebb hivatkozások.

URL-ek

Oldal tervezésekor az URL-eket is kulcsszavakat tartalmazó leíró formátumúra ajánlott tervezni. Mind esztétikailag mind SEO szempontból előnyös.

Belső link hivatkozások

Minél nagyobb számú indexelt oldallal, tartalommal bír a weboldal, annál nagyobb súlya van rnagsorolásban a megfelelő belső link struktúrának.

  • Sok elemet tartalmazó lapozott listaoldaknál az oldalak alján alkalmazott pagination jelölések struktúrája is meghatározó lehet. Különböző méretű siteok esetén eltérő, hogy mi az ideális jelölés. A Portent blog angol nyelvű publikációjában egy részletes leírás található a témában.

HTML markup – Bővített kivonatok

A Google folyamatosan bővíti azoknak a schema.org jelöléseknek a körét, amelyeket a találati oldalán felhasznál.
JSON-LD a javasolt.

Általános minden weboldalt érintő schema.org jelölések:

  • Logo
  • Social Profile
  • Site Search

Specifikusabb jelölések:

  • Recept adatlapok jelölése
  • Termékadatok
  • Események

A rich snippetek  implementációja nem garantálja, hogy minden oldal esetén meg fog jelölni a kiemelt információ a találati listán.
Minőségi kritériumai is vannak a megjelenítésnek.
Ha ellenőrizni szeretnénk, hogy mely oldalainkon jelennek meg a bővített kivonatok, a site operátor használatával tudjuk megtenni.

Title és META Description

Oldal TITLE a kulcsszavas besorolást illetően fontos, a META Description pedig a kereső találati listáján való megjelenés miatt meghatározó. Mindkét elem befolyással van a kereső találati oldalakról történő átkattintási arányokra (click-through rate), megfelelően használva a Title és Description elemeket több látogatót szerezhetünk, fontos elemek optimalizálás során.

Képek optimalizálása keresőkre

Bizonyos oldalak a jellegüknél fogva több képi tartalommal rendelkeznek mint szöveges információval. Ilyen oldalak esetén kiemelten fontos a képek optimalizálása a keresőkre amelynek számos praktikája megtalálható a hivatkozott linken.

PDF fájlok optimalizálása keresőkre

Weboldalakon elhelyezett PDF-eket is pásztáznak a keresők és hasonlóan egy on-site optimalizáláshoz, optimalizálni lehet a tartalmukat a jobb eredmény érdekében.

Rangsorolási faktorok

A keresők rangsorolási algoritmusa folyamatosan változik, de az alapvető tényezők állandóak, ezekről pedig néha nyilatkoznak keresőoptimalizálásban jártas szakemberek, akiknek a tanácsait érdemes megfogadni és gyakran átolvasni.

Jó helyezés ellenségei – kerülendő hibák keresőoptimalizálás során

Mit kell átvizsgálni a weboldalon, mik az elkerülendő leggyakrabban előforduló SEO hibák.

Használhatóság

Weboldalak tervezésekor bármennyire is legyen a keresőoptimalizálás az elsődleges szempont, nem szabad megkerülni a használhatóság szempontjait.

Eye-tracking tanulmányok legfontosabb tanulságai használhatóság szempontjából

  • A weboldal baloldali és felső részében elhelyezett reklámok kapják a legnagyobb figyelmet.
  • Érdekes/értékes tartalom mellett elhelyezett hirdetések hatékonyabbak.
  • Nagyobb méretű képek több figyelmet kapnak a látogatók által
  • Tisztán kivehető arcok fotókon/képeken hosszabb figyelmet kapnak
  • Túl díszes/csicsás formázást ignorálja a látogatók többsége.
  • Headingek segítik a tartalom követését a látogató figyelmének kontinuitását.
  • Az weboldal bal felső sarka a szem kezdeti pozíciója ahonnan elindul a weboldal pásztázására.
  • Nagyobb szöveges blokkok használata kerülendő.
  • Lista szerűen rendezett tartalmak tovább élvezik a felhasználók figyelmét.
  • Oldal navigációs menü hatékonyabb ha az oldal tetején van elhelyezve.
  • Rövidebb bekezdéseket jobban preferálják az olvasók.
  • Számokat számokkal érdemes megjeleníteni, betűkkel leírt változatuk helyett.
  • Szöveges hirdetések nagyobb figyelmet kapnak mint a képes reklámok.
  • Szöveges tartalom több figyelmet kap mint képi tartalom, általánosságban is.
  • Gombokra és menükre időben több figyelmet fordítanak a látogatók más alkalmazásokhoz viszonyítva.
  • Fehér színű kitöltő területek előnyösek a tartalom tagolására.

Nagyon jó szemléltető példák találhatóak a goodui.org oldalon, 75 A/B teszt eredményével.

Linképítés tanácsok

Linképítés meghatározó pont minden oldal optimalizálása során. Az arányok eltérőek, hogy mely’ oldalnál, milyen súlyt kapjon a SEO munkában a link-building, de a tartalom minden esetben az elsődleges. Magában linképítéssel nem merül ki a SEO.
Fentieknél kisebb méretű, “néhány oldalas” site-ok esetén szintén erősen meghatározó tényező a backlinkek aránya és minősége, de fontos megtanulni a mértéktartó, stratégiák mentén történő link építést, az esztelen spamelés helyett.

 

SEO fórum, blog, egyéb információforrások

Egyéb fórumokat és blogokat amelyek érdekesek és hasznosak lehetnek keresőoptimalizálás iránt érdeklődők számára SEO fórumok című aloldalon találhatóak.

Fogalmak

Keresőoptimalizálásban gyakran használt fogalmak: