Pagerank

(update: a Google 2016-ban megszüntette a publikus Pagerank oszztályozást)

SEO fórumokon gyakran használt fogalom a Pagerank, amely a Google rangsorolási algoritmusának egyik eleme és elsősorban a weboldalra mutató külső link hivatkozások alapján számított érték 1-10 skálán. Röviddel a Google kereső – nagyrészt a Pagerank algoritmusának köszönhető – sikere után, világossá vált minden Google keresőre optimalizáló webmesternek, hogy a linkeknek nagyon meghatározó szerepe van a rangsorolásban. Jó üzletté vált linkekkel kereskedni, fizetős webkatalógusokat készíteni, ami egy mértéken túl már komoly veszélyt jelenthet a Google sikeres rangsorolási találmányára is, ezért a Google 2007-ben intenzív fizetett linkek elleni kampányba kezdett, a spam ellenes csoport vezetője Matt Cutts vezetésével.

Pagerank számítás elméletek, alkalmazások

Pagerank ellenőrzés, lekérdezés

Pagerank ellenőrzésére kétfajta eszköz áll rendelkezésre, a böngésző kiegészítőjeként telepíthető pluginok mint például a Google Toolbar vagy pedig weboldalakon keresztüli manuális lekérdezés.

Pagerank értéket mutató böngésző alkalmazások:

  • Google Toolbar
  • Search Status Plugin: sokoldalú SEO plugin, böngésző statusbaron mutatja az adott oldal Pagerank, Alexa, Compete.com értékeit, menüből lekérdezhető nagyon sokféle tulajdonság, úgy mint backlinkek száma, kulcsszósűrűség, meta tagok, indexelt oldalak az egyes keresőkben.
  • SEO for Firefox: Google találati listán megjelenő találatok oldalainak a jellemzői kérdezhetőek le vele. Pageranken túl megnézhető archive.org alapján következtetett kör, linkek száma, Alexa rank és hasonló jellemzők.

Pagerank érték lekérdezésre alkalmas online alkalmazások:

  • Digpagerank: több Google data center értékeit adja vissza.
    Jelzi amennyiben fake pagerank-je van egy oldalnak (piros színben mutatva a Pagerank értéket), amit 302-es átirányítással szerzett egy másik oldal révén.
  • Camelpark Google PR lekérdezés: több domain Pagerenk értékének együttes lekérdezése.
  • G-easy – Pagerank ellenőrzés: az oldal egy Pagerank toplista is egyben.

Mennyire fontos egy weboldal Pagerank értéke?

Ha laikusoktól azt kérjük, hogy mondjanak egy a SEO-val kapcsolatos fogalmat, minden bizonnyal a ‘Google Pagerank’ érték lesz a válasz döntő többségben.
Laikusként legtöbben egy weboldal értékét a Google Pagerank értékével azonosítják, ami több ok miatt hibás megközelítés:

  • nyilvános Google Pagerank érték körülbelül negyedévente frissül, van olyan alkalom is amikor hosszabb ideig is elhúzódik az update. Aktuális Pagerank értékét egy oldalnak soha nem tudhatjuk pontosan.
  • egy website minden oldalának külön PR értéke van, erről is elfeledkeznek gyakran és csak a főoldal értékét nézik.
  • a bevezetőben említett “fizetett linkek elleni küzdelem” részeként, a Google 2007 közepe óta mindent megtesz, hogy a Pagerank alapján való tájékozódását megtévessze a webmastereknek. A linkekkel való üzletelésben az árat meghatározó tényező a Pagerank érték volt a korábbiakban.