Keresőmarketing Napon így hangzott az egyik utolsó kérdés, amit feltett nekünk a közönség:
“Hogyan válasszunk szakembert a weboldalunk keresőoptimalizálására?
Mi alapján tudjuk eldönteni, hogy az illető alkalmas-e a feladatra?”
Nincs könnyű feladata a cégvezetőknek, portál tulajdonosoknak, mert keresőoptimalizálás szolgáltatást hirdető vállalkozás rengeteg van.
Szükséges egy picit áttekinteni a piacot, nyíltan beszélve jelenségekről, ez talán a választásban is segít majd.
Kókler
Belőlük van a legtöbb.
Ők azok, akik általában “kalandos” élettörténetet tudhatnak maguk mögött és volt legalább 15-20 betöltött funkciójuk és munkakörük, mielőtt elkezdtek a keresőoptimalizálással foglalkozni.
Nem ritkán ügynöki jellegű munkákban szerzett tapasztalatokkal,
annak kommunikációs tapasztalatait kamatoztatva próbálkoznak meg az online marketing karrierrel.
Megjelenés és kiállás magabiztos, lendületes témavezetés, sikertörténetekre való utalások, káprázatos számok.
Jó modorú úriemberek – ritkábban hölgyek -, jó kommunikációs képességekkel.
Amikor sikerül a lényegre is rátérni, akkor olyan “szakmai” nyelvre váltanak, amiből nem sok gyakorlatias információt szerezhetünk a weboldalunk jövőjét illetően, de meggyőzőnek hat.
Nagy ügynökségek
Zsákbamacska.
Sok tehetséges ember dolgozik ügynökségeken belül, no meg foglalkoztatnak előszeretettel tapasztalatlan gyakornokokat és külsősöket is.
Minden nagy cég neves ügynökségeknél rendel online marketing szolgáltatásokat, így “náluk biztos jó minőségű munkát kapunk szakemberektől, bármiről legyen szó”.
Valahogy így gondolkodik minden nagy cég marketingese és ezért ügynökségtől rendel, SEO-t is.
Azt nem tudja a bigdog döntéshozó, hogy az ügynökség sok esetben kiadja a munkát huszadannyi pénzért, szakmailag ellenőrizetlen tudású alvállalkozónak (csak valakivel el legyen végeztetve).
Az alvállalkozó megcsinálja valahogy, túl sok felelősséget nem érez a vállán, hiszen az ügynökség viszi a kommunikációt.
Ügynökségeknél meg tehetséges sales-esek vannak, akik majd elbeszélgetnek az ügyféllel, ha az visszakérdez, mert nem érzi a hatást az oldalon.
SEO szakember
- A pénzszerzésen kívül, szakmai szempontból is érdekli a terület. Nem csak a pénzkereset céljából jött erre a pályára.
- Nem az ügyfelei oldalán tanulta meg a SEO alapjait, elegendő időt áldozott a szakmai fejlődésére, mielőtt üzletszerűen foglalkozni kezdett a dologgal.
- Nem vállal be minden feladatot, ha az oldal SEO révén nem kapacitálhat a jellege okán, lemondja a munkát.
- Nem kulcsszavas helyezést értékesít, hanem a portál célközönségének a keresési szokásaira optimalizálja az oldalt.
Forgalomnövekedést vállal, a portál számára értékes látogatókkal.
- Kívülállóként is képes az adott témában elmerülni, rövid idő alatt elemezni és elsajátítani, hogy a megrendelő portál számára melyek az értékes látogatók, a webanalitikai tapasztalatai alapján.
(Legjobban ezzel tesztelhetjük. Megkérdezzük mit lát, milyen erőviszonyokat a keresőben, ha megvizsgálja a területünket.) - A megkeresésre nem azzal kezdi a választ, hogy mennyi pénzt kér, hanem azzal, hogy érdeklődik: adottak-e a sikeres együttműködés feltételei, mik a konkrét célok, ki a célközönség, mi az oldal története.
- Elérhető hamar és készségesen válaszol, ha az ügyfelének az oldal optimalizálására vonatkozó kérdése van.
Eredményekhez, együttműködés szükséges
A sikeres munkához aktív együttműködés szükséges a megrendelő részéről gyakran, ezt is fontos tisztázni.
Az optimalizálás jár néha az átlagosnál több saját munkával is olykor, amit magának a portál tulajdonosának kell intézni vagy elvégezni. Lehetőleg minél több a weboldallal kapcsolatos üzleti elképzelést érdemes átbeszélni, ne közben derüljenek ki váratlanul olyan dolgok, amelyek hátrányosak a megrendelő számára.
Amíg nincsenek tisztázott célok, nem győződtünk meg afelől, hogy a keresőoptimalizálás tanácsadó alkalmas lesz a feladatra, ne kössünk megbízást.
(Egységáras dobozolt SEO szolgáltatást inkább kihagytam a listából…)
13 hozzászólás
Érdekes témakör, volnának hozzáadandó gondolataim mégse legyünk teljesen diszkriminatívak :)
Az állítások alapvetően igazak, és sokszor az első két verzió fut leginkább. Miért is?
Mert aki jó SEO szakember az a legritkább esetben viseli el az idióta egoista bigdog-okat! Akik megvannak győződve hogy a spanyol viasz az ő nemes popsijukból kúszott elő.
Pár kiegészítő gondolat azoknak, akik valahova besorolták magukat :)
Kókler: nem véletlenül van épp itt és épp most, van orra a bizniszhez, tudja hogy jó lehetőségek vannak errefelé. Jó kiállás, jó kommunikáció nem hátrány a kutya szelídítésben.
Giga hiba: ha nem áll össze szakemberekkel és ő maga akarja elvégezni azt amihez nem ért.
Ha hálózatból jött, akkor létszükséglet elővenni azokat a leckéket, melyek a hatékony együttműködésről szóltak!
Ügynökség: Valami van bennük amit jobban tudnak mint a kishalak. Szervezettek, határidőre tudnak dolgozni, és mivel több emberrel dolgoznak egyszerre bátrabban vállalnak be pontos határidőket, nem úsznak el a munkákkal, és nem írnak alá olyan szerződéseket, amik eléggé egyoldalúan a megrendelők javát nézik.
Szakemberként nem feltétlenül rossz szervezetben dolgozni, ámbátor nem minden szervezetben érdemes.
Giga hiba: ha nem tudja a szervezet vezetése helyesen meghatározni milyen folyamatokat lehet automatizálni és milyeneket egyáltalán nem.
Szakember: Ért a szakmájához folyamatosan képben van, tanulja. Viszonylag ritka esetben rendelkezik azzal a készséggel hogy ezt a piacon el is tudja adni, így über profin keres?-optimalizálja a hobbi oldalait, miközben nehezen sikerül megtalálnia azokat akik őt keresik.
Nem ritkán, borsódzik a háta attól hogy üzletszer?en tudja önmagát és szaktudását kifejezni.
És elvonási tünetei vannak, ha fel kell állnia a gép mellől.
Giga hiba: Ha jó SEO szakember vagy, de nem tudod idő, készség, és vagy lehetőség hiányában kamatoztatni az amúgy igazán értékes tudásod, keress közösségeket, partnereket akikkel együtt a kedvenc területed lényegesen többet hoz majd a konyhára!
És persze vannak a mindenben Profi Guruk! El?ttetek fejet hajtunk! És hozsannázva pálmaágat lengetünk! Ti vagytok azok akik csak azt csinálják amit szeretnek, prémium áron adnak igazán profi szolgáltatást, párhuzamosan van idejük, több ügyfélnek több 100 linket építeni, tárgyalásokra járni, szövegeket fogalmazni, naponta több órás megbeszéléseken kutyákat szelídíteni, rezzenéstelen arccal aláírnak ködbéres szerződéseket és a pizza-kóla mellől rutinból állnak fel és ruccannak át üzleti ebédekre minden elvonási tünet nélkül.
Giga hiba: ők nem hibáznak :)
Én is hozzátennék még pár dolgot, amit a jó szakember felmér, mielőtt elvállal egy munkát:
Költségvetés:
– Van-e valaki, aki kézben tartja az online-marketinget és a keresőoptimalizálást?
– Milyen költségvetés áll rendelkezésre az intézkedések támogatására és megvalósítására?
Marketing:
– Hogyan működik jelenleg az internetes megjelenés illetve az internetes üzlet? Levelezés, e-mail-marketing, vásárok, nyomtatott hirdetések, rádió, televízió, ajánlások, online-hirdetések, keresőoptimalizálás, interaktív marketing?
– Nyitott-e a vállalkozás további marketingcsatornákra a standard-keresésen kívül?
Internetes megjelenés:
– Kész-e a vállalat arra, hogy a honlapok tartalmát módosítsa a relevancia növelése érdekében?
Eredmény mérése:
– A potenciális ügyfél legtöbbször hogyan lép kapcsolatba Önökkel? (webes kérdőív, E-mail, személyesen?)
– Írja le a tipikus értékesítési ciklust, ha az a világhálón kezdődik.
Idő és pénz:
– Mikor indulhatna a projekt?
– Mely részlegek finanszírozzák az online-marketinget?
– Mekkora az éves keretük az online-marketingre?
Minden eset más és más, éppoly egyedi, mint a cégek és céljaik. A fenti kérdéssor azonban képet adhat arról, vajon készen áll-e a vállalkozás az online-marketingre.
Sziasztok!
Én az utolsó bekezdéssel kapcsolatban jegyeznék meg valamit
“Minden eset más és más, éppoly egyedi, mint a cégek és céljaik. A fenti kérdéssor azonban képet adhat arról, vajon készen áll-e a vállalkozás az online-marketingre.”
.. van olyan eset, sajnos tapasztalat, hogy a megrendelő vetít nagyokat a szolgáltatásáról, a termékéről, annak mennyiségéről, és az elvállalható szolgáltatásokról.
Kereskedelem, műszaki kereskedés, online shop a történet kezdete.
Egy olyan webshop, mely a területén hamar eredményeket ért el, és úgy nézett ki, akár piacvezető is lehet ha így halad tovább. Azonban a megrendel? több haszon megtartás érdekében azt a mérhetetlenül nagy hibát követte el, hogy sorra szüntette meg, vagy módosította szolgáltatásait, olyan módon, ami alap még nagyobb haszont remélt kapzsi módon..
Ebből a kapcsolatból búcsúzás lett a vége, mert ezt így nem lehet..
Most azon sír, hogy miért nincs több vásárlója, hisz nagy a “látogatottsága” megrendelési azonban csökkentek.
Sajnálni lehet az ilyet, de őt nem tudom. Mohó, kapzsi, és egyszerűen nem fogja fel, hogy ha már áttörést ért el a cége és megbíznak benne, miért akarja a nagyobb haszon érdekében becsapni lerombolni az eddigi eredményeket, bizalmat.
Szóval a lényeg, hogyan tudod az ilyen megrendelőket, ügyfeleket olyan szinten letesztelni, úgymond megbízni bennük, hogy a munkád, mely számodra csak akkor értékes, ha valóban eredményes és tisztességes referenciát ad: Hogyan tudod azt leszűrni a munka kezdetén, hogy esetleg megváltoznak a “körülmények” ügyfeled döntései miatt, az előbb vázolt módon.
Jó, a pénzed megkapod, rendben, de a későbbiekben hogyan mutatod ezt a referenciát, miközben tudod, hogy a köztudatba úgy rögzült, hogy ” ja, az a csaló webáruház ahol lehúzták az ismerősöm”, ezt ők készítették?
… nem bíznak meg benned!
… ez a hozzászólás nem feltétlenül témába vágó, de ha csak egy ötletet ad egy kis kutatásra és külön témakénti publikálásra, már megérte kiadni magamból…
Mind az írás és a hozzászólások jók és az egész egyben (a kommentekkel együtt) teljes. Az ügynökség vonalhoz annyit tennék hozzá, amit az előttem szóló is megfogalmazott, és talán kimaradt: előnye, az, hogy holnap is megtalálod a céget, nem lesz kikapcsolt mobil és eltűnt személy, elvileg minőségi munkát végez, normális szerződésük van, számlát ad… A hátránya (lehet, de nem biztos, hogy lesz): nem biztos, hogy a legjobban ismeri az adott ügyfél igényeit és a többszálas információs áramlás miatt már x valaki foglalkozik a dologgal és az sem biztos, hogy az megfelelő minőség? lesz (és itt csak az információ hiányokat értem ez alatt). A kókler nem érdemel szót sem részemről. Az igazi SEO szakembernek van papírja minderről (nemzetközi) vagy x éve mást sem csinál, csak e témakörben olvas, tanul, és fejlődik és ami a legfontosabb, a több éves tapasztalatából tudja leszűrni az adott piac és a megrendelőnek leginkább megfelelő igényeket. Ma már van bel?lük is jó néhány, aki igenis járatos a dologban és megbízható és számlakepés ésatöbbi ésatöbbi… Konklúzió, mindenkinek el kell dönteni milyen intervallumra milyen szakembert/céget/ügynökséget választ, mindenki a saját tapasztalatán, kárán tanul.
Még egy dolog, ami az előző hozzászólás olvasásakor eszembe jutott, ami azt hiszem a publikálásból illetve a hozzászólásokból is egyaránt kimaradt.
Úgy gondolom, hogy mindennek megvan a maga párosítása, helye. Egy kisvállalat ne egy nagy ügynökséget bízzon meg cége, projektje képviselésére az interneten.
Miért? Mert azt hiszem egy kisvállalat (egy) nem minden esetben tud, sőt, hiba is ha megfizet egy ügynökség szolgáltatását, ahol a már néhányszor említett 5-10-15 ember foglalkozik ügyével és nem minden esetben végzik lelkiismeretesen (ez a kettő) a dolgukat. Ott hasonló felfogás uralkodik: adott egy megbízás, adott egy csapat, 5-10 fő, akik rutinból elvégzik dolgukat, eredményeket érnek el, de egy perccel sem foglalkoznak azzal, hogy a megbízás után mi lesz az ügyféllel. Amit vállalnak azt végigviszik, eredménnyel, de ennyi, és ezt meg is értem.
Ellentétben egy lelkiismeretes SEO szakemberrel aki nem alkalmazottként, nem rutinmunkásként végzi a munkáját hanem egyszerűen “fanatizmusból”. Ő valóban oda fog figyelni arra, hogy a lehető legjobb olyan megoldásokat alkalmazza, amivel a megbízás után eredményesen tud dolgozni mondjuk a cég tulajdonosa, vezetője.
Egy szakemberrel elmagyarázza ha kell, hogy mi miért, hogyan, merre, mikor, mit kell figyelni… . (lehet, hogy ez csak saját “tulajdonság”) Majd ha megvan az adott cél, amit megbeszéltek, a cégvezető vagy egy alkalmazott aki egyébként is részt vesz a cég munkálataiban el tudja végezni azokat a kisebb nagyobb dolgokat, amivel végig lehet vezetni mondjuk egy kampányt. Kialakulhat egy Otthoniasabb kapcsolat, amiben ha nem is barátként, de ismerősként dolgoznak együtt.
A cég tulajdonos így később, ha nagyobb kampányról, vagy fejlesztésről van szó szívesebben fog hívni, mint újra szakembert, vagy ügynökséget keresni.
Gyenge SEO-sokat hosszú távon csak a hasonlóan gyenge cégvezetők alkalmaznak. Ők viszont megérdemlik.
A piac öntisztuló, a vevő pedig visszajáró jószág.
Asszem én is írok egy ilyen posztot, hogy hogyan válasszunk szoftverergonómust. Annak sincs hagyománya :)
Hali Longhand! Ahogy olvastam a posztot, egyből “tollat” ragadtam. Tökéletesen igazad van, ez a lényege a seo szakemberek kiválasztásának szpempontjairól. A dobozos megoldáshoz annyit, hogy kár hogy nem fejtetted ki bővebben, hisz nagyon sok helyen találkozni ilyen ajánlatokkal is. Jah és még annyit, hogy aki seo szakembert keres, az nyugodtan írjon Longhand-nek. Nem a levegőbe beszélek, eredményeket tud felmutatni. Kell ettől több?
cubafiesta: naa.
:)
Jól van, ne szerénykedj, tudod, hogy így van, de hát nem is magadat dícsérted hanem én téged. Ha valaki nem hiszi járjon utána. Kezdhet a fórumon. :)
Hm, ma megkaptam ennek a posztnak a szövegét egy hírlevélben, háromszor megnéztem, utal-e benne valami a származására, de semmi. Ha tudsz róla, és rendben van így, akkor bocs, nem kotnyeleskedem.
kergezerge:
szia. Köszönöm, hogy szóltál, nem tudtam róla.
Ki küldte az e-mailt?
Találó a leírás és tetszenek a hozzászólások is. Csak felmerült bennem egy kérdés, ami valószínüleg megérne egy új témát. Ti hogyan kezelitek azt a helyzetet, amikor a megrendelő – mivel elégedetlen, hogy nem került fel két hét alatt a Google top listájára – az általatok elkészített weboldal SEO optimalizálásához egy külső céget is megbíz? Ez főleg olyankor érdekes helyzet, ha a weboldal legtöbb szoftver eleme saját fejlesztés, másnak nem kiadható. A másik ami szintén elég komplex, hogy ilyenkor gyakorlatilag lehetetlen eldönteni, hogy az eredmények mitől javulnak.
Nekem Árvai Péter hozzászólása tetszett a legjobban mert a szakember résznél elmondta a nagy igazságot azaz a jó SEO szakember inkább csinálja mint dumálja és nem is nagyon van azon “képességek” birtokában, hogy másokat akiknek a szolgáltatására szüksége lenne megtaláljon. Szerintem is az igazi SEO szakember egy kicsit élhetetlen mert nem üzletszerűen nézi a dolgokat hanem kőkeményen szakmai szempontok alapján.
Nagyon ritka az a jó SEO szakember aki a tudásából már
meg is él. Aki viszont megél a tudásából az a saját üzletágát fogja képviselni ahelyett, hogy SEO szolgáltatást biztosítson az érdeklődőknek. Egy saját üzletágat képviselni még mindig kifizetődött és kevésbé időigényes mint egy korrekt SEO szolgáltatás fenntartani.
Külföldön a “SEO veteran” már ismert kifejezés és sokan csak álmodnának róla, hogy egy SEO veteran dolgozzon nekik de ez sosem fog összejönni mert ő magának építi az üzletet és nem igen pofázik csak harcol a linkek hátán ;)