Jeremy írta, hogy szívesen olvasna Trustrankről, a sok Pagerank téma között. Ennek próbálok eleget tenni az alábbi sorokban, néhány szóban bemutatva az elképzelést, a linkelt szabadalomban és a PDF formátumú dokumentumban részletesebben is tanulmányozható.
A TrustRank algoritmus a spam jellegű tartalmak, értéktelen weboldalak, minőségi tartalmaktól való leválasztásának a céljából lett megalkotva három szerzője által, köztük a magyar származású Gyöngyi Zoltánnal. (Letölthet? angol nyelvű TrustRank leírás: TrustRank PDF, későbbi TrustRank szabadalom).
Érdekessége a történetnek, a Trustranket a Yahoo! számára jegyezték a szabadalmi hivatalban, de több ízben hivatkozik a Pagerank algora amely a Google büszkesége, valamelyest tekinthet? a Pagerank továbbgondolásának.
A TrustRank érték hasonlóan a Google Pagerankhez, link hivatkozások alapján kerül kiszámításra, a különbség:
a Pagerank számítás demokratikus, adott képlettel, szubjektív tényezőket nélkülözve működik (illetve emígy működött korábban, de mára változott a helyzet szerintem, ld. később), a TrustRank, “manuálisan” megbízhatónak definiált oldalakat forrásként megjelölve ad kiindulási pontot a számításhoz.
Érthetőbben: TrustRank esetén a keresőben bizonyos elvek alapján kiválasztásra kerülnek olyan webes források amelyek megbízhatóak és ezen oldalak link hivatkozásaiból kiindulva kapnak TrustRanket hivatkozott kapcsolódó weboldalak. Olyan forrás oldalak megjelölésére gondolnak a szerzők amelyeken sopk link hivatkozás fedezhet? fel és valamelyest rajtuk keresztül minden kategóriájú weboldal elérhet?… (Ugyan nem említik, de gondoljunk pl.a Dmoz-ra vagy Yahoo katalógusra).
Google Pagerank könnyen növelhet? aktív spameléssel, backlinkek kitartó gyűjtésével.
Minden backlink növeli az oldal PR értékét, persze nem egyenl? arányban, de nincsenek negatív tényezők a végs? összeg kiszámításánál, egy pontgyűjt? játék, ahol minden újabb kapott linkért jár valahány pont ami növeli a Pageranket bizonyos arányban.
TrustRank esetén léteznek a már említett kiindulási pontok “megbízható weboldalak” ezekből a kiindulási pontokból származtatott érték a TrustRank.
Bennem felmerült már többször és most a TrustRank írásokat olvasva újra átgondoltam, hogy a Google a jelen Pagerank algoritmusában már használ egyéb “szubjektív” és egyéb új tényezőket a számításnál és nem sima “pontgyűjtés” már, hanem vannak olyan elemek, amelyek dinamikusan befolyásolják a végs? értéket, időbeni tendenciák mérése, erős Pagerankkel rendelkező backlinkek aránya rosszabb minőség? backlinkek arányával
(így történhetett pl., hogy áprilisi Pagerank update során egy weboldalam 4-es PR-t kapott 3 backlinkkel).
ps.: Gyöngyi Zoltán oldalán több rokon témájú tanulmány olvasható.
10 hozzászólás
Nagyon jó témát találtál Longhand, bár kicsit bánom, hogy megelőztél vele. Ahogy pár héttel korábban beleolvasgattam az általad is linkelt pdf elejébe egyre csak erősödött bennem, hogy a sandbox valóban nem létezik, azaz a google algoritmus maga a sandbox.:)
Attól még írhatsz a TrustRankről Te is Zoli, hogy én már írtam róla. Sok minden nem lett kifejtve úgyhogy hajrá! ;)
Sandbox nem létezik azt viszont én nem mondtam, nem tudom hogyan gyütt ide.
Köszönöm, örülök neki, hogy végre magyarul is olvashattam róla. :)
Én köszönöm a tippet Jeremy.
Longhand, úgy jött ide a sandbox, hogy az itt bemutatott TrustRank felel?s a megtévesztésért, mármint én így látom, így aztán ez az ok amaz meg az okozat.
Ja, így már értem mire gondolsz.
Kedves Longhand! A PageRankes cikked közül pár 404-re fut, pl. a kiegyezes-pagerank-story-megegyszer-utoljara egy konkrét példa. Ezeket levetted, vagy esetleg valami hibába botlottam?
Nem vettem le és nálam bejön.
Más is tapasztalja amit Nyözö leírt?
Egyszer megvadulok én … már harmadszor írom, hogy bejön, de nem jelenik meg :) Egyszer a tutorial.hu-ra írtam véletlen, másodszor ide, de mégesem jelent meg.
[…] Nekem mindig is az volt a véleményem, hogy a PageRankkel foglalkozni időpocsékolás. A fentiekből is látszik, hogy nem nyújt olyan eredményt, ami alapján érzékelhető hatása lenne a helyezésre a Google találati listáin. Feküdjünk hát rá a legjobban az on-site SEO-ra. (Talán egy weboldal megítélésben nagyobb szerepet játszik a TrustRank, érdemes elolvasni Longhand írását). […]